Novinky na železnici. 80 nových vlaků i větší dohled na řidiče
Nehody na železničních přejezdech patří bohužel mezi poměrně častá neštěstí. Letos v lednu například v Ostravě zemřely po srážce vlaku v osobním autě dvě děti. Správa železnici se proto snaží co nejrychleji zvyšovat bezpečnost na přejezdech. Uplynulý rok byl v tomto rekordní. Podařilo se zmodernizovat 233 úrovňových křížení, a to není zdaleka jediná novinka. Na prvním přejezdu začal fungovat systém automatického postihování přestupků. Novinky oznámily i České dráhy, do provozu letos zamíří 80 nových vlaků.
Správa železnic v loňském roce opravdu „šlápla“ do pedálů. Původně totiž počítala s rekonstrukcí 150 přejezdů, nakonec prošlo modernizací již zmiňovaných 233 úrovňových křížení. Podařilo se to především díky většímu objemu peněz.
Pro představu, na území České republiky je aktuálně 7 646 přejezdů, 4 269 z nich je vybaveno zabezpečovacím zařízením, z toho máme 1 772 přejezdů vybaveno závorami a 3 377 přejezdů je zabezpečeno výstražnými kříži.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody patří zvyšování bezpečnosti mezi hlavní priority. Dá se tak očekávat, že v dalších letech budou ve velkém přibývat další zmodernizované přejezdy. Jen letos se počítá s úpravami na 130 místech, celkové náklady mají přesáhnout 1,8 miliardy korun. Co se týká budování mimoúrovňových křížení, ještě letos by měl začít vznikat nový nadjezd v Olomouci-Holici, který nahradí stávající přejezd na koridorové trati.
„Posilování bezpečnosti na přejezdech má pozitivní dopady jak na železniční, tak i silniční provoz. Jde o jednu z našich hlavních priorit, ve které nehodláme polevit ani v dalších letech. Výstražné kříže nahrazujeme světelným zabezpečovacím zařízením, instalujeme závory. Jen v loňském roce jsme do přejezdů a jejich bezpečnosti investovali 3,1 miliardy korun, vůbec nejvíc v historii,“ prohlásil Svoboda.
Co se týče loňského roku, Správa železnic se zaměřila i na rušení vybraných přejezdů. Celkem se to loni povedlo na 102 místech. I to je rekordní číslo. Přejezdy se ruší nejen tam, kde trať kříží třeba lesní cesta, ale i v lokalitách s vysokou intenzitou dopravy. V takovém případě se nahrazují nadjezdem nebo podjezdem. Do roku 2030 Správa železnic počítá s dalším snížením počtu přejezdů o přibližně pět procent.
Nový „bič“ na řidiče
Správa železnic si chce posvítit i na neukázněné řidiče. Od února letošního roku spustila na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince plnohodnotný provoz automatizovaného systému na zaznamenávání a vyhodnocování přestupků. Testovací provoz probíhal už loni, nyní jde o ostrý provoz. Přejezd ve Vendryni byl vybrán, protože právě tam řidiči poměrně často nerespektují výstražnou signalizaci. Správa železnic už ale avizovala, že automatický systém v budoucnu rozšíří také na další místa.
A jak nový systém funguje? Kamery u přejezdu registrují spuštění světelné výstrahy a po uplynutí přiměřené doby na bezpečnou reakci řidiče potom průjezd každého silničního vozidla. Dokumentaci o přestupku pak přes Centrální místo služeb předají na servery policie. Software je automaticky roztřídí a informace o přestupcích aut do 3,5 tuny postoupí příslušné obci s rozšířenou působností. Kamery přitom průkazně dokumentují protiprávní jednání i při mlze, sněžení a jinak zhoršených podmínkách, rozeznají také zahraniční vozidla.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam sedm bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na 6 měsíců,“ varoval ředitel služby dopravní policie plukovník Jiří Zlý.
Rozšíření systému ETCS
Další novinku, která má pomoci zvýšit bezpečnost na železnicích, oznámily České dráhy. Připravují sena zahájení výhradního provozu pod dohledem ETCS (European Train Control System) i v západních Čechách. Jde o jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. O nutnosti jeho rozšíření na české železnici se hovořilo v minulosti v souvislosti s velkými vlakovými nehodami, při kterých umírali lidé. Například v roce 2020 u Milavčí na Domažlicku, kdy při nehodě zahynul strojvedoucí.
České dráhy na rozšiřování ETCS pracují. Už v lednu zahájily pod dohledem ETCS s provoz elektrickými jednotkami RegioPanter řady 650.2 v úseku Beroun – Plzeň – Cheb. „V lednu jsme provedli zaškolení prvních deseti strojvedoucích z provozního pracoviště v Plzni, kteří obsluhují elektrické jednotky RegioPanter na tratích do Berouna a Chebu. Během prvního měsíce roku vykonali jízdní výcvik a postupně skládají zkoušky, aby mohli samostatně vést vlaky pod dohledem ETCS. Na ně naváže školení dalších strojvedoucích v regionu. Po jednotkách řady 650.2 chceme zavést provoz pod dohledem ETCS také na elektrických lokomotivách řady 362 v čele rychlíků Berounka a Západních expresů do Mnichova,“ přiblížil provoz ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Západ Tomáš Petříček.
Průběžně České dráhy instalují ETCS do dalších vozidel perspektivních řad, tzv. retrofit. Vedle lokomotiv řad 162 WTB, 362 a 362 WTB, u kterých je montáž nejdále, začíná montáž ETCS také do motorových jednotek řady 844 a motorových vozů řady 842, motorových lokomotiv 750.7, elektrických jednotek 660/661 InterPanter nebo do řídicích vozů typu ABfbrdtn795 (954.2).
České dráhy také oznámily, že letos se mohou cestující těšit na rekordní počet nových vozů. Na konci letošního roku by mělo jít o 80 kusů. Novinky v tomto směru se budou týkat především Jihomoravského a Moravskoslezského kraje.
Co se týče jednotek RegioPanter, České dráhy počítají s dodávkou více než poloviny všech objednaných vlaků a začne provoz nových motorových jednotek řady 847 od polské společnosti PESA. V první polovině roku nahradí staré soupravy nové jednotky RegioPanter na elektrifikovaných tratích na Vysočině a ve druhé polovině roku začne plošná náhrada starších souprav v Olomouckém kraji.
„Další nové jednotky RegioPanter zamíří do Moravskoslezského kraje. Od Jihomoravského kraje letos převezmeme také 31 nových čtyřvozových jednotek Moravia, které budeme provozovat nejméně do konce roku 2024,“ nastínil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Autor: Veronika Vindišová