KRAJE

Odpadky u silnic stojí kraje miliony. Lidé vyhazují obaly od jídla i stavební suť

Jarní měsíce již tradičně patří úklidu odpadu kolem silnic. Ten stojí silničáře každoročně miliony korun. Jedná se totiž o stovky tun odpadu, které posádky vozů vyhazují do krajiny. Jsou to nejčastěji plastové lahve, obaly od jídla, plechovky, ale i použité pleny, pytlíky s exkrementy nebo starý nábytek. To vše silničáři ručně sbírají. Peníze za úklid nepořádku, který mají na svědomí neukáznění řidiči, by přitom mohly posloužit jinde.

Jen za Jihomoravský kraj zaplatí Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti dálnice a silnice 1. třídy, za úklid a likvidaci odpadků kolem silnic asi sedm milionů korun ročně. „Celkově se jedná asi o šest tisíc tun odpadu. Nejčastěji jsou to plastové lahve, plechovky, obaly od jídla a stavební odpad a suť. Lidé si z odpočívek dělají sběrný dvůr, takže zde najdeme pneumatiky všech rozměrů, elektro zařízení, popel, starý nábytek či vyvrhnutá zvířata,“ uvedla Lucie Trubelíková z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic.

Většinu odpadu přitom zaměstnanci Silnic a dálnic uklízejí ručně. Strojním zametáním lze uklidit jen malou část. Úklid odpočívadel silničáři provádějí jednou až dvakrát týdně. „Přilehlé plochy vozovek se uklízejí jedenkrát měsíčně. Stále se jedná o sisyfovskou práci. Dopoledne uklidíte a večer můžete začít znovu,“ uvedla Trubelíková. Dalších šest milionů korun ročně vynaloží za úklid odpadu kolem silnic v Jihomoravském kraji Správa a údržba silnic, ta odpovídá za silnice druhé a třetí třídy.

Asi 315 tun odpadu ročně odklidí Ředitelství silnic a dálnic od cest ve Zlínském kraji. „Jde o PETlahve, obaly od jídla, kapesníky. Jinak také sáčky s exkrementy a PET lahve naplněné močí. Většinou se jedná o nechutný odpad a i lidé, kteří provádí sběr, to mají těžké,“ upozornila Trubelíková s tím, že ve Zlínském kraji zaplatí ŘSD za úklid kolem silnic asi milion dvě stě tisíc korun ročně.

V Olomouckém kraji od dálnic a silnic prvních tříd ŘSD odklidí ročně asi šedesát tun odpadu. „Odpadky se objevují všude, nejhorší je to pravděpodobně u silnice I/35 mezi Olomoucí a Přáslavicemi, zde se jedná o rozfoukaný odpad z velkoskladu u Bystrovan. Dále často evidujeme nepořádek ve středových pásech silnic pro motorová vozidla nebo dálnic, například mezi Mohelnicí a Zábřehem jsme historicky řešili větší úklid. Černé skládky bývají na odpočívkách a okolo větších měst, nejvíce u silnice I/47 na odpočívce Rozvodí mezi Hranicemi a Bělotínem,“ přiblížil Miroslav Mazal z oddělení regionální a celostátní komunikace Ředitelství silnic a dálnic s tím, že ročně za Olomoucký kraj uklidí ŘSD od silnic, které má v oblasti na starosti, asi šedesát tun odpadu. Za jeho likvidaci zaplatí ŘSD více než dva miliony korun.

Šedesát až osmdesát tun odpadu uklidí ŘSD i v Moravskoslezském kraji, kde má na starosti primárně silnice I. třídy a některé úseky dálnic. „Nejpostiženější lokality jsou okolí silnice I/11 na trase Ostrava – Opava, hraniční přechod Jablunkov, dálnice D48 v okolí měst Frýdek-Místek a Nový Jičín, hraniční přechod Chotěbuz, silnice I/56 v Ostravě a oblast Hodoňovice – Frýdlant nad Ostravicí,“ vyjmenoval Mazal. Ročně tak ŘSD za úklid v Moravskoslezském kraji zaplatí kolem tří milionů korun.

Více než tři tisíce dvě stě hodin zabral v loňském roce úklid nepořádku okolo silnic pracovníkům Správy a údržby silnic Pardubického kraje. „Jen za poslední tři roky jsme do úklidu odpadků investovali více než dvanáct milionů korun. Jsou to peníze, které jsme mohli využít jinde,“ podotkl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. 

Proti vyhazování odpadu do okolí silnic se silničáři snaží zavádět nejrůznější opatření. Ne vždy jsou ale účinná. „V minulosti byly některé odpočívky osazeny koši na odpadky s negativním efektem, docházelo k navážení různého odpadu ke košům z blízkého okolí. Doslova se okolo košů tvořily nánosy domovního odpadu,“ uvedl náměstek ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Milan Macháček.

Podobnou zkušenost mají silničáři i jinde. „Na vytipovaném místě byly instalovány kontejnery na odpad, situace se však jen zhoršila. Na značení se zákazem uložení odpadu občané nereagují,“ uvedl Mazal s tím, že při zjištění původce odpadu silničáři volají Policii ČR.

„I když se silničáři pravidelně starají o úklid okolí komunikací, skutečný klíč k čistému prostředí máme v rukou my všichni. Žádný úklid totiž nemůže nahradit základní ohleduplnost – odpad patří do koše, ne do příkopu,“ doplnila Trubelíková. 

Autor: Eva Čepičková