AktuálněMĚSTA

Plánují se další parkovací domy. Zájem je o ty v centrech

Města postupně staví takzvané parkovací domy. Nejvíce obsazené jsou v centrech. Ty na okraji se sotva kdy naplní. Řidiči hledají k parkování jiná místa, kde se nemusí platit. Přesto jsou v v plánu stavby dalších parkovacích domů. Jde například o Brno či Šumperk.

Brno už na konci loňského roku avizovalo, že peníze vybrané za rezidentní parkování investují prostřednictvím Fondu mobility do rozvoje dalších parkovacích míst. Počítá se se vznikem 400 nových stání, dojde také k úpravě části cyklostezky a k výstavbě dětského dopravního hřiště. Celkem radní určili devět projektů, na které peníze rozdělí. „Jedná se o parkovací místa na Purkyňově, parkoviště na ulicích Labská, Kyjevská, Gabriely Preissové a Řezáčova, nové parkování K+R na Veslařské a s ním související úpravu přilehlé cyklostezky, P+R u hotelu Voroněž, úpravu vnitrobloku na Bakalově nábřeží a vybudování dětského dopravního hřiště v Černovicích,“ prozradil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

V budoucnu se plánuje také výstavba parkovacího domu v Purkyňově ulici v Králově Poli. Má mít kapacitu 441 míst. Šlo by tedy o největší parkovací dům v Brně. Počítá se s výškou sedmnáct metrů a šesti patry. Proti je ale část místních, kteří chtějí zachovat místní zeleň a posunout parkovací dům dále od obytných zón. Petici už podepsalo téměř tisíc odpůrců.

Jeden z plánů vedení města kritizuje i Strana zelených. Vadí jim, že se Brno chystá investovat patnáct milionů korun do vytvoření parkovacích míst v zeleni ve vnitrobloku na Bakalově nábřeží, přestože jen o několik desítek metrů dál je přitom nový parkovací dům River Park v Polní ulici, který zeje prázdnotou.

Podle brněnských Zelených je to nehospodárný krok. Současná zastupitelka a bývala místostarostka pro dopravu na Brně-střed Jasna Flamiková nabízí jinou variantu. „Místo hledání ideálního řešení chce město přeměnit zeleň na parkovací místa. Již nyní přitom ve vnitrobloku vzniká řada nebezpečných situací pro chodce, což se realizací projektu ještě zhorší. Ve chvíli, kdy je nedaleko neobsazený parkovací dům, by ekonomicky dávalo mnohem větší smysl umožnit lidem z okolí od večera do rána a o víkendu parkovat zdarma v něm,“ myslí si Flamiková.

Že jí navrhované řešení funguje, dokazuje podle zastupitelky současný stav na Veveří a na Skořepce, kde se v noci a o víkendu parkuje zdarma. „Ukazuje se, že pokud jsou parkovací plochy přes noc zdarma, tak je rádi využívají lidé z okolí. Na parkovišti na Veveří i na Skořepce zhruba polovinu míst přes noc zabírají právě auta lidí z okolí. S ohledem na data by bylo možné tuto dobu rezidentům ještě rozšířit. Pro město je lepší, pokud auta stojí v parkovacích domech nebo na parkovišti a nezabírají místo v ulicích,” dodala ještě Flamiková.

Za poslední roky v Brně vyrostlo hned několik parkovacích domů. Jeden z posledních například právě u městského soudu a úřadu práce v Polní ulici. River Park nabízí 110 parkovacích míst a přes den tam lze bez problémů zaparkovat. „Za mě je to super. Za dvanáct hodin platíte za parkování snad jen padesát korun. Parkuji tam ráda, i když jde v okolních ulicích často najít i místo venku, za které platit nemusíte,“ uvedla například Lenka Dosoudilová, která v River Parku často parkuje. Nejvíce obsazené jsou zpravidla parkovací domy v centru města jako Domini Park nebo parkoviště Benešova naproti hotelu Grand. Tam bývá večer jen pár volných míst.

Že je výstavba parkovacích domů v kurzu, dokazují i plány dalších městě. Novou stavbu plánují třeba v Šumperku v Gagarinově ulici. Město na tuto investiční akci vyčlenilo v rozpočtu dvacet milionů korun. Šumperk plánuje i další změny, aby se ve městě lépe parkovalo. Jde například o lokalitu u úřadovny v Jesenické ulici. Už nyní probíhají práce také na rozšíření parkovacích ploch v rekreačním areálu na Benátkách.

V Přerově dokonce plánují speciální skupinu, protože ve městě dlouhodobě bojují s opravdu velkým nedostatkem míst k parkování. „V současné době je ve městě asi 270 míst k parkování na tisíc obyvatel. Můžeme nechat postavit nová parkovací místa a dosáhnout zvýšení počtu na 383 vozidel, nebo najít jiné východisko – je třeba ale nalézt shodu,“ řekl radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Nová pracovní skupina se bude zabývat například návrhem lokalit pro zřízení parkovišť, parkovacích domů, parkovacích zón, ale třeba i úhradou poplatků za krátkodobé a dlouhodobé parkování. Bude nejen z koaličních politiků, členskou základnu mohou tvořit zástupci všech politických stran, které jsou v zastupitelstvu. 

Autor: Veronika Vindišová