MĚSTA

Portál občana není jediný. Mobilní aplikace mají i města, lidé přes ně zaplatí parkování či nahlásí rozbitý chodník

Není nejrychlejší, ale přesto postupuje. Digitalizace České republiky lidem usnadňuje komunikaci s úředníky, mnohdy ušetří jednu či více cest k jejich přepážkám. Tradiční internetové stránky jsou přitom výborný nástroj v počítači, ale v mobilních telefonech se občas stávají nepřehlednými či mají omezenou funkčnost. I proto jednotlivé složky státu vyvíjejí mobilní aplikace, které podobné nedostatky odstraní.

V posledních týdnech například vydala Digitální a informační agentura novou aplikaci Portálu občana, jíž lze stáhnout na App Store a Google Play. „Po šesti letech od jeho spuštění se tak uživatelé mohou k službám státu dostat rychle a jednoduše prostřednictvím svých mobilních telefonů v okamžiku, kdy to budou potřebovat a svůj čas věnovat místo běhání po úřadech tam, kam skutečně potřebují. S přibývajícími digitalizovanými službami se navíc nabídka neustále rozšiřuje. Již nyní připravujeme další služby, které se do Portálu občana přidají a výrazně lidem usnadní život,“ slíbil místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Lidé již mohou využívat také třeba aplikaci eDoklady, která má omezit nutnost nosit dokumenty v podobě plastových kartiček.

A pozadu nezůstávají ani některá města, která spouštějí vlastní aplikace pro ulehčení života nejen svých občanů. Například jejich dopravní podniky umožňují koupit si přes aplikaci jízdenky či sledovat online polohu vozidel.

 Aby zjistilo, jak jsou s nabídkou aplikací daleko, Moravské hospodářství oslovilo představitele moravských a českých měst s následujícími anketními otázkami.

1. Nabízíte v současnosti nějakou svoji aplikaci?

2. Pokud máte, co občanům nabízí? Je možné přes ni řešit komunikaci s úřadem či třeba parkování?

3. Jak moc je aplikace využívaná, roste zájem či stagnuje?

4. Chystáte rozšiřování funkcí?

5. Máte i nějaké speciální, třeba jednoúčelové, aplikace?

Brno

Filip Poňuchálek, tiskový mluvčí

1. V současnosti umožňujeme přes aplikaci například platbu za parkování (https://online.parksimply.cz/BR), nahlásit můžete i závadu ve veřejném prostoru (https://www.brnaciprobrno.cz/). Dále město provozuje robustní webovou aplikaci Brno iD (takzvaný e-shop městských služeb), díky níž si uživatelé vyřídí spoustu záležitostí. Více zde: https://www.brnoid.cz/cs/.

2. Více v předchozí odpovědi a odkazech.

3. Například na Brno iD máme ohlasy veskrze pozitivní. Odborná veřejnost fungování Brno iD hodnotí velmi kladně. Kromě jiných ocenění získal e-shop městských služeb Brno iD v roce 2022 v prestižní celorepublikové soutěži Zlatý erb druhé místo. Zájem o integraci do nabídky e-shopu či rozšíření stávající nabídky projevují další městské organizace.

Na konci roku 2017 byl počet uživatelů 48 611 (z toho 39 000 full účty) a obrat 206,5 milionů korun. Aktuálně je to již 572 tisíc uživatelů (356 681 full účty) a obrat 632 milionů korun online a přes 200 milionů korun na pokladnách. 

4. Rozvoj e-shopu Brno iD probíhá neustále. Služby v jednotlivých modulech se upravují podle potřeby. Jako poslední přibyl například modul Rodičovských voucherů.

Hradec Králové

Kateřina Malá, referent kanceláře primátora pro vnější komunikace a média

1. Ano, město spustilo v říjnu loňského roku aplikaci Munipolis.

 2. Uživatelé aplikace Munipolis mohou nahlašovat drobné závady ve městě (rozbité chodníky, lavičky, nefunkční osvětlení, rozbité komunikace…) či upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru (černé skládky, nepořádek u kontejnerů, neodstraněný vrak…). Obdržet mohou také upozornění na případné krizové události či varování z ČHMÚ. K dispozici je zde také mapový přehled kontejnerových stání na tříděný odpad, novinky z magistrátu či města Hradec Králové nebo elektronická verze městského zpravodaje Radnice. Tepelné hospodářství Hradec Králové již pravidelně přes aplikaci informuje o plánovaných odstávkách. Spuštěna byla i notifikace blokového čištění. Samotnou komunikaci s úřadem lze řešit přes portál občana, který ale není přímou součástí aplikace.

3. Aplikace je spuštěna teprve několik měsíců. Město jejím prostřednictvím zprvu nabízelo pouze možností hlásit podněty občanů. Postupně se ale funkcionalita rozšiřuje a zájem o aplikaci roste. Za krátkou dobu v ní evidujeme více než dva tisíce registrací a podařilo se vyřešit přes tisíc případů (podnětů).

4. Město má v nejbližší době v plánu aplikaci doplnit o rozsáhlejší kulturní servis. Bude zde také hlasování o participativním rozpočtu.

5. Město takovéto aplikace nemá a zatím ani neplánuje.

Opava

Roman Konečný, tiskový mluvčí

1. V současné době nemáme klasickou „městskou aplikaci“, máme ale několik kulturních, historických nebo turistických webových či v některých případech i mobilních aplikací. Například turistickou aplikaci Opavská staletí. Uživatel se může pohybovat po Horním náměstí a naplno si užívat původní podobu centra Opavy před 2. světovou válkou v plném 3D prostředí. Dále srovnávací webovou aplikaci, což je srovnání historických pohledů na Opavu se současností. Aplikace pro cyklisty Na kole i pěšky a pátrací hra Skryté příběhy. Poslední čistě webovou aplikací je služba Není nám to jedno, prostřednictvím které mohou lidé hlásit poruchy ve městě. Ta funguje skvěle, denně máme několik podnětů.

Připravujeme ale i právě tu klasickou aplikaci pro informování občanů či návštěvníků města. Když jsme před pěti lety dělali nové webové stránky www.opava-city.cz, snažili jsme se o co největší responzibilitu. Samozřejmě doba už je jinde, dochází k růstu elektronických služeb města (portál občana, platební portál…), proto chceme do konce roku spustit vlastní městskou aplikaci v novém vizuálním stylu, který rovněž chystáme.

2. To jsou přesně funkce, které od aplikace očekáváme. Usnadnit lidem, aby nemuseli nikam telefonovat, běhat po úřadech, googlovat a tak dále.

3. Na to teď samozřejmě neumíme odpovědět, obecně ale víme, že zájem o tento typ komunikace roste. A my jako město se snažíme, aby vše, co zákon umožňuje odbavit elektronicky, se takto vyřídit dalo. Ale třeba zmíněná aplikace Není nám to jedno roste neustále.

4. Viz výše.

5. Viz výše.

Pardubice

Ivana Dolanová, referent tiskového úseku kanceláře primátora

1. Pardubice v mobilu.

2. Ano. Aktuality, Kalendář akcí, doprava, hlášení rozhlasu, Dej tip, Úřad, Kamery, Radniční zpravodaj.

3.  Počet aktivních uživatelů je delší dobu ustálen na cca 12 000.

4.  Po poslední úpravě před koncem roku 2023 a po zavedení nové funkcionality Hlášení rozhlasu z kraje 2024 nemáme zatím další impulz k rozšíření. Může se to v čase měnit.

5.  Ano, jednoúčelovou aplikaci Dej Tip, pomocí které má občan možnost upozornit samosprávu na závadu či problém ve městě.

Svitavy

Kateřina Kotasová, tisková mluvčí

1. Město Svitavy žádnou svoji nemá. Využíváme k platbě parkovného v ČR rozšířený EasyPark a k nahlášení událostí Marushka Photo.

Šumperk

Bohuslav Vondruška, vedoucí oddělení komunikace a PR města

1. Ano, Šumperk v mobilu As4u.cz (sumperk.cz).

2. Nabízí kompletní obsah webu města a nástroje typu Požadavky občanů, rezervace na jednání na úřadu, kalendář akcí a aktuality. Pro platbu parkovného používáme komerční aplikaci EasyPark, která je dostupná v mnoha městech po celé Evropě.

3. Spíše stagnuje.

4. Zatím ne.

5. Ne.

Žďár nad Sázavou

Blanka Sobolová, tisková mluvčí

1. Ne, pouze v blízké době nabídneme obyvatelům aplikaci firmy Re-kola pro projekt sdílených kol.

Autor: Petr Jeřábek