První elektrobus ŠKODA E’CITY již jezdí v Praze

Nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY z dílny skupiny Škoda Transportation již vozí cestující. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o víkendu také na 124. Praha je tak první město, kde tento nový český elektrobus začal jezdit.

Zbylých 13 vozidel si DPP převezme na začátku letošního února a následně je bude postupně nasazovat do pravidelného provozu. Díky tomu DPP ročně ušetří cca 252 tisíc litrů nafty a vyprodukuje o zhruba 714 tun méně emisí CO2. Je to další příspěvek DPP k rozvoji veřejné dopravy šetrnější k životnímu prostředí a naplňování klimatického závazku a plánu hlavního města Prahy.

Jedná se o první dodávku elektrobusů realizovanou skupinou Škoda Transportation ve spolupráci se sesterskou společností Temsa, která dodala karosérii na základě dané specifikace. V Turecku proběhla výroba karosérie na základě dané specifikace. K tomu Škodovka přidala kompletní vlastní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu. Celá montáž i kompletní zkoušky pak probíhaly v plzeňské továrně, zkušební provoz pro homologaci vozidla v ulicích Plzně a nejbližšího okolí. Díky této spolupráci tak vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu.

 „Zajistili jsme pro cestující nízkopodlažní autobusy na všech městských linkách v Praze a dnes si můžeme připsat další důležitý milník: do pražských ulic vyjel dvanáctimetrový elektrobus Škoda E’CITY. Narazíme na něj na linkách 154, 213 a o víkendech taky na lince 124. Celkem jich budeme mít DPP ve vozovém parku 14. Všechny je začneme postupně nasazovat od února. A tím rozhodně nekončíme. V následujících třech letech chceme nakoupit dalších 100 elektrobusů. Letos vyhlásíme veřejnou zakázku. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá a bezemisní vozidla. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Unikátní systém nabíjení

Škoda E’CITY 36BB nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí z nabíjecí troleje, která je napájena ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut, doplní se tím část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají ve skutečnosti delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě než elektrobusy nabíjené pouze v noci. DPP s elektrobusy získá pokročilý energetický management pro celou flotilu těchto vozidel, což umožní sledovat a řídit efektivně nabíjení baterií, a navíc prodloužit jejich životnost.

Zdroj: Škoda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.