AktuálněKRAJE

Rok dálnic. Silničáři otevřou desítky kilometrů, další zahájí

Pozdě, ale přece. Brňané se letos po více než dvou letech dočkají konce oprav důležitého mostu Otakara Ševčíka, který slouží jako mimoúrovňová křižovatka dvou čtyřproudových důležitých silnic – současné trasy městského okruhu a výpadovky na Ostravu. Řidiče ovšem v roce 2025 čeká mnohem více nových či rekonstruovaných dálnic a silnic na Moravě, ve Slezsku a přilehlých částech Čech.

Most Otakara Ševčíka silničáři od roku 2022 rekonstruují za 420 milionů korun především kvůli jeho špatnému stavu. Nosná konstrukce díla z roku 1987 držela číslo 5, spodní stavba dokonce 6 na sedmimístné stupnici. „Jedná se o opravu šesti mostních objektů – 2 hlavní mosty a 4 mostní rampy,“ uvádějí silničáři. Prostorové uspořádání stavby se měnit nemá vyjma úprav některých protihlukových stěn. Od léta motoristé místem projíždějí po opravení části.

Podle původních plánů měly práce na rušné křižovatce silnice I/42 a I/50 už loni na podzim. „Během prací na první polovině mostu došlo k půlročnímu prodloužení termínu dokončení. Po odkrytí mostního svršku jsme zjistili zhoršený stav konstrukcí oproti předpokladu zadávací dokumentace. V části stavby jsme proto museli vyměnit krajní nosníky nosné konstrukce. To znamenalo změnit projektovou dokumentaci a zajistit výrobu nových předpjatých nosníků a navazujících částí. Zprovoznění celého mostu bez omezení provozu plánujeme v letních měsících příštího roku,“ vysvětlil už loni vedoucí projektu ze společnosti OHLA ŽS Petr Novotný.

Neméně významné má být otevření další silniční stavby v Brně. Na jaře skončí práce na rozšiřování D1 u Brna na šest pruhů v úseku Brno centrum – Brno jih. Zkapacitnění za více než miliardu korun má pomoci nejen Brňanům, kteří D1 využívají místo chybějící jižní části okruhu, ale také lidé, kteří po ní jezdí jako po obchvatu.

Práce však provázely dopravní komplikace, kdy se tvořili mnohakilometrové kolony. To se odrazí i v dalších plánech Ředitelství silnic a dálnic. „ŘSD nadále pokračuje v přípravě rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi včetně zahájení realizace MÚK Brno – jih v roce 2025. Ale zabýváme se technickými možnostmi a optimalizací postupů při realizaci pro minimalizaci negativních dopadů do provozu,“ podotkl generální ředitel podniku Radek Mátl na X.

V Jihomoravském kraji má letos skončit také přestavba křižovatky silnic I/19 a III/3652 v Kunštátě na Blanensku za 17 milionů korun, která má zvýšit její bezpečnost, a také rozšíření odpočívky Zeleňák na D2 za více než 340 milionů.

Naopak začít zde chtějí silničáři kromě zmíněné křižovatky na Brno – jih za skoro 4,4 miliardy korun také například s úpravami silnice I/43 v úseku Milonice – Černá Hora. Jedná se o projekt stoupacího pruhu ve směru na Černou Horu obci Závist, který má umožnit předjíždění v úseku důležité a vytížené silnice, a dvoukilometrová přeložka silnice v oblasti černohorského lomu. Ta má napravit nevyhovující zatáčky a také umožnit jednodušší předjíždění. Stavby dohromady mají stát přes 480 milionů.

Ve Znojmě u části Kasárna chtějí silničáři za přestavět křižovatku silnic I/38 a II/408 na kruhový objezd, cenu zatím neuvedli. Bezpečnější má být díky přidání odbočovacích a připojovacích pruhů křižovatka silnice I/50 se silnicí III/4199 nedaleko Křižanovic na Vyškovsku. Cena je přes 30 milionů korun.

Hlavně pro tranzitující řidiče pak začne vznikat velká levá odpočívka na D1 u Vyškova. Nabídne čerpací stanici, restauraci, záchody, stání pro osobní auta i kamiony. Očekávaná cena je přes 162 milionů.

V sousedním Zlínském kraji patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám dokončení druhé části úseku D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Stavbu za šest miliard zdrželi ekologičtí aktivisté, kterým daly za pravdu soudy a zrušily potřebná povolení.  „V listopadu ministr dopravy částečně změnil a ve zbytku potvrdil stavební povolení, které opět nabylo právní moci. Můžeme tedy pokračovat v realizaci stavby a částečně ji zprovoznit. Zbývající část do Fryštáku plánujeme dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025,“ uvedl ředitel ŘSD Mátl.

 V nedalekých Napajedlech letos dokončí náročnou stavbu mostu dálnice D55 přes řeku Moravu. Vysouvaný most je s rozpětím 115 metrů druhým největším na Moravě. „Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1700 tun. Sytě červenou barvu jsme zvolili přesně v odstínu amerického Golden Gate Bridge, aby byl dominantou v okolí. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. Dále šlo o zachování průjezdnosti lodní dopravy,“ vysvětlil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek. Stavba za 674 milionů má být hotová koncem roku.

Po třech letech se dočkají také ve Vsetíně, kde skončí přestavba rušné mimoúrovňové křižovatky silnic I/57 a I/69 na jihu města. Vzniknou při ní dvě nové větve, které zvýší bezpečnost. Projekt vyšel na skoro 220 milionů.

V kraji letos začne jedna stavba a to v Zašové na Vsetínsku, kde upraví křižovatku I/35 se silnicí III/01876. Projekt za více než 191 milionů má vyřešit výjezd z obce do silnice a zlepšit také situaci pěších. Zahrne i přeložku železniční trati.

K historické události dojde v Olomouckém kraji. „Dostavěna bude dálnice D1,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka. Jedná se o úsek u Přerova, který má být hotový dokonce dříve, než úřad předpokládal – oproti roku 2026 se otevření stavby za necelých 7 miliard posouvá na konec roku 2025.

Tím však výčet nových dálnic v kraji nekončí. „Výrazně se rozšíří také severní propojení Čech a Moravy díky dálnici D35,“ podotkl Kupka. V případě Hané na této dálnici otevře 2. etapa úseku Křelov – Slavonín, který tvoří obchvat krajského města. Projekt stál přes 800 milionů.

A otevírat se bude také úsek Olomouc – Kokory na D55, která slouží jako spojnice Olomouce, Přerova, D1 a D35. Stál necelé dvě miliardy.

V Pardubickém kraji se mohou lidé po skoro třech letech stavby těšit na otevření silnice I/36 – severovýchodního obchvatu krajského města. Náklady na něj byly přes 1,4 miliardy.

A v tomto kraji bude pokračovat i zmíněná stavba D35 na pomezí Čech a Moravy. Skoro dvanáctikilometrový úsek Janov – Opatovec za dvě a půl miliardy se otevře nedaleko Svitav.

Uvést do provozu letos silničáři slibují také úsek kolem Vysokého Mýta, který vytvoří dlouho očekávaný obchvat města. Místní v dálnici vidí nejen ulehčení od dopravy v centru. „Je to most mezi minulostí a budoucností, mezi místy i lidmi. Je to cesta, která nás povede k lepšímu životu a k více příležitostem,“ vzkázal v novoročním poselstvím na stránkách radnice starosta František Jiraský.

Zahájit pak ŘSD letos hodlá budování desetikilometrového úseku D35 Litomyšl – Janov za necelých 2,8 miliardy.

D35 je samozřejmě velké téma i v sousedním Královehradeckém kraji. Během letošního roku se otevře desetikilometrový úsek Hořice – Sadová za 2,4 miliardy korun, a také část navazujícího úseku Sadová – Plotiště za 1,6 miliardy, konkrétně trasa k mimoúrovňové křižovatce Sadová.

Ulevit od aut od aut cestujících do Krkonoš pak má lidem v Nové Pace letos otevřený osmikilometrový obchvat v podobě silnice I/16 za 1,3 miliardy.

Královehradecký kraj letos dostane nálož i v podobě nově zahájených úseků dálnic. Na D35 je to především šestnáctikilometrový úsek Úlibice – Hořice za skoro 6 miliard. Spolu s ním také velká odpočívka Holovousy s restauracemi, čerpacími stanicemi i dětskými hřišti.

Na D11 mezi Hradcem a polskými hranicemi začne stavba skoro dvacetikilometrového úseku Jaroměř – Trutnov za 12,5 miliardy, menší odpočívky Předměřice za 198 milionů a též menší odpočívky Brusnice.

Stavět se má i další obchvat, tentokráte I/33 kolem Náchoda za 4 miliardy.

Spíše menší stavby letos dokončí na Vysočině. Silnice I/37, tedy propojení ulic Jihlavská a Brněnská za 113 milionů, má ulehčit centru Žďáru nad Sázavou převedením dopravy do okrajové části města.

Odpočívka Mikulášov na D1 za 198 milionů pak kromě místa k oddechu a záchodů nabídne také čerpací stanice v obou směrech.

V kraji zahájí jednu stavbu – přeložka silnice I/23 u Dobré Vody za 88 milionů vytvoří novou křižovatku se silnicí III/40615, která je v současnosti kvůli výškovým a směrovým poměrům nebezpečná.

Z Moravskoslezského kraje se zahájení stavby nové státní silnice dočkají v Opavě – přeložkou silnice I/46 z centra na jih, vznikne obchvat města, který mu uleví od tranzitu. Stát má 381 milionů.

Za 163 milionů pak vznikne ekodukt na I/68 u Mostů u Jablunkova. „Nadchod pro zvěř usnadní migraci živočichů v oblasti. Zároveň se zvýší bezpečnost silničního provozu na silnici I/68, jelikož se podstatným způsobem sníží riziko střetů zvěře s projíždějícími vozidly,“ slibují silničáři.

Autor: Petr Jeřábek