Snížení dopravy jako priorita. Města zavádí různá opatření
Města napříč celou Evropou přijímají další opatření, aby omezily dopravu a snížili tak negativní dopady, mezi které patří i nepříjemný smog. Česká republika v tomto není výjimkou a tento trend bude pokračovat. Cílem je podpořit veřejnou, pěší a cyklo dopravu.
Různá opatření přijímají menší a větší města. Jedním z nich je například rezidentní parkování, které aktuálně opět rozšířili v Brně. Jedná se o lokalitu v okolí ulice Koperníkovy v Židenicích. „Oblast 5-03 se do systému rezidentního parkování přidá v říjnu. Tímto pokračujeme v dříve stanoveném harmonogramu pro rok 2024. Koperníkova je sedmou oblastí, kde začnou platit modré zóny. Jako poslední bude v listopadu následovat oblast Strakatého,“ upřesnil radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Tento parkovací systém podporuje rezidenty, aby mohli lépe zaparkovat v okolí svého bydliště. Reguluje také dlouhodobé stání vozidel, a tím zvyšuje obrátkovost na potřebných místech, jako jsou úřady, pošty nebo obchody. Parkovací systém má tři návštěvnické zóny s odstupňovanou cenou za parkování.
Zastupitelstvo města Olomouce už v roce 2018 schválilo strategický dokument Plán udržitelné městské mobility Olomouc. Jedním z hlavních cílů tohoto dokumentu je podpora udržitelných forem dopravy (veřejná, pěší a cyklo) na úkor automobilové individuální.
„Měřitelným cílem všech navržených opatření je docílit v roce 2030 podílu udržitelných forem dopravy ve městě na úroveň přibližně 75 procent oproti 70 procent v roce 2018. Uvedené hodnoty se mohou zdát být malé, ale při stávajícím neustále se zvyšujícím trendu používání individuální automobilové dopravy, se jedná o velmi ambiciózní cíl. K jeho naplnění je sestaven akční plán, který byl schválen na jednání zastupitelstva před čtyřmi lety a který obsahuje přibližně 300 konkrétních opatření, mezi které patří například omezení tranzitní dopravy na území města, podpora alternativních druhů dopravy, či další dílčí strategie,“ přiblížil vize Olomouce Martin Luňáček z Odboru kancelář architekta města.
Jednou z nich je například Parkovací politika města Olomouce, ze které vycházejí regulační podmínky pro parkování v centru města a nejbližšího okolí zejména ve vazbě na používání veřejné dopravy osobami dojíždějícími do Olomouce za prací a studiem. „Dalším opatřením je podpora sdílených služeb souvisejících s dopravou, jako jsou jízdní kola, e-koloběžky či auta, se kterými intenzivně jednáme o podmínkách provozu ve městě. Rovněž město již dlouhodobě usiluje o omezení nákladní tranzitní dopravy na území města Olomouce. Zatím byla realizována omezení tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun na průtahu silnice I. třídy ulice Foerstrova a v jižní částí města vymezené kvadrantem ulic Brněnská, Velkomoravská, Přerovská a D35 – jižní obchvat města a rovněž v centru města pro vozidla těžší než šest tun,“ dodal ještě Luňáček.
Dále jsme se zabývali posouzením vhodnosti zavedení nízkoemisní zóny ve městě a dospěli jsme k názoru, že toto opatření nebude mít pro město Olomouc zásadní dopad a je vhodnější jej aplikovat v mnohem větších městech. Nicméně, do budoucna zavedení nízkoemisní zóny nevylučujeme a v rámci pravidelných aktualizací uvedeného dokumentu se tímto tématem vždy zaobíráme.
S dopravou mají problémy i menší města. Například Odry na Novojičínsku v Moravskoslezském kraji nedávno zakázaly průjezd těžkým nákladním vozidlům a traktorům. „Žádost o místní úpravu provozu podalo přímo město Odry, které se dlouhodobě potýkalo s vysokou intenzitou tranzitní nákladní dopravy v centru. Těžká nákladní vozidla způsobují vážné problémy v bezpečnosti dopravy, poškozují majetek a zásadním způsobem zhoršují kvalitu a pohodu bydlení. Nadměrné dopravní zatížení potvrdilo několik nezávislých posudků, řešení situace podpořila vyjádření řady institucí, organizací a podnikatelů a v neposlední řadě také petice občanů za zamezení průjezdu těžkých nákladních vozidel městem,“ uvedlo město s tím, že za porušení nařízení hrozí pokuta až 100 tisíc korun.
Autor: Veronika Vindišová