Umělá inteligence na úřadech. Řeší dotazy a pomáhá úředníkům
Obcím a městům pomáhá umělá inteligence (AI). Stále více úřadů zavádí virtuálního asistenta takzvaného chatrobota, jehož se uživatelé mohou zeptat na otázky, jež se týkají problematiky městské části. Technologie lidem dotazy zodpoví, aniž by museli navštěvovat úřad nebo telefonicky či písemně kontaktovat pracovníky. Na některých radnicích AI už využívají i k přepsání záznamů z jednání zastupitelstva či sestavením tiskové zprávy.
Havlíčkův Brod dokonce jako první město vstoupilo do České asociace umělé inteligence (ČAUI), prestižní platformy propojující soukromý, veřejný, akademický i neziskový sektor. Havlíčkův Brod tímto krokem získává unikátní příležitost být součástí debaty o tom, jak bezpečně a efektivně zapojit AI do fungování veřejné správy. Zároveň má přístup k odbornému poradenství, školením i akcím zaměřeným na rozvoj digitálních kompetencí ve veřejné sféře.
Digitalizace není podle starosty Havlíčkova Brodu Zbyňka Stejskala jen módní pojem, ale spíše opravdová nutnost. „Vstupem do asociace chceme zajistit, aby naše město bylo připraveno nejen na technický rozvoj, ale i na praktické dopady evropského nařízení o umělé inteligenci – AI Act. Jsme přesvědčeni, že s experty po boku můžeme posunout úroveň veřejných služeb i městského řízení o krok dál. Navíc jsem moc rád, že iniciativa přišla přímo od úředníků, kteří se sami chtějí v této oblasti dále vzdělávat. Díky členství v asociaci budeme nejen členy konstruktivní diskuze k dané legislativě, ale současně získáme přístup k nejnovějším poznatkům skrze školení pro úředníky nebo případné právní poradenství v dané oblasti,“ říká starosta Havlíčkova Brodu Zbyněk Stejskal.
České asociace umělé inteligence byla založená v roce 2023, si klade za cíl podporovat rozvoj umělé inteligence v České republice a připravovat své členy na přicházející legislativní i technologické výzvy. „Vstup Havlíčkova Brodu do naší asociace je důležitým milníkem. Potvrzuje, že i města a obce chtějí být připravena na digitální budoucnost, a vnímají umělou inteligenci jako součást moderní veřejné správy. Těší nás, že právě Havlíčkův Brod se rozhodl být průkopníkem v této věci, a věříme, že ho budou následovat i další samosprávy,“ dodává Jakub Kubů, komerční ředitel a předseda správní rady České asociace umělé inteligence.
Nyní v dubnu se dokonce uskutečnila konference AI ve veřejné správě 2025, jejíž byla asociace čestným partnerem. Hlavním tématem byla umělá inteligence jako klíč k efektivnější veřejné správě. Podle ředitele asociace Lukáše Benzla může AI ušetřit až 30 procent času úředníků, který dnes tráví rutinními administrativními úkoly. „Věřím, že tento ušetřený čas bude věnován lepší službě občanům a smysluplnější práci, která úředníky může i více naplňovat,“ říká Benzl a dodává, že rychlost inovací v oblasti umělé inteligence je fascinující. „Některé nástroje, které ještě vloni stály desítky tisíc, dnes pořídíte za pár dolarů měsíčně. Samotná AI nebude tou nejdražší položkou – mnohem větší výzvou bude integrace do stávajících systémů veřejné správy,“ vysvětluje Benzl.
Podle Benzla česká veřejná správa aktivně hledá způsoby, jak AI využít k modernizaci služeb a zjednodušení procesů. Tvrdí, že klíčovým faktorem je mentální nastavení veřejné správy a ochota přistupovat k novým technologiím bez zbytečných obav.„Mnozí se bojí, že občané nebudou chtít komunikovat s AI. Ale když se podíváme na data, vidíme, že lidé chtějí hlavně rychlé a kvalitní řešení svého požadavku – a je jim jedno, jestli na druhé straně sedí člověk, AI nebo jejich kombinace,“ uzavírá ředitel České asociace umělé inteligence.
Mezi prvními úřady, které používají umělou inteligenci je městská část Brno-střed. Služba nazvaná AIKON usnadňuje lidem vyřizování záležitostí a snižuje administrativní zátěž úřadu. Umělá inteligence funguje na bázi takzvaného chatbota, který je součástí webových stránek městské části.
„V soukromé sféře je umělá inteligence běžnou záležitostí, v prostředí veřejné správy se ale jedná o výjimku. Úřadům přitom nabízí spoustu možného využití. Nově zavedený chatbot je stále dostupný, předává lidem potřebné kontakty a především jim okamžitě poradí s řešením nejrůznějších záležitostí. Například jak podat žádost o obecní byt, zaplatit poplatek za psa, vyřídit rodný list a mnohé další,“ přibližuje novinku 4. místostarosta městské části Brno-střed Zdeněk Machů, do jehož gesce spadá oblast informačních technologií.
Městská část v současné době službu testuje. Pracovníci v první fázi monitorují odpovědi, ověřují jejich správnost a zpřesňují chatbotovy formulace. Po ukončení zkušebního režimu se stane služba standardní součástí webu městské části. AIKON má v sobě nahraných více než deset milionů znaků, které čerpá z bezmála tisíce stránek na webu Brno-střed. V pravidelných intervalech zaznamenává i webové aktualizace, díky čemuž jsou veškeré informace aktuální. Uživatelé otázku mohou položit písemně i slovně a v různých jazycích. Chatbot umí desítku světových jazyků.
Autor: Veronika Vindišová