MĚSTA

Zájem o sdílená auta i kola roste, služby se rozšiřují

Pandemie koronaviru zahýbala také s trhem se sdílenou mobilitou. Kvůli opatřením, která omezovala pohyb, kolísal zájem o zapůjčení aut, kol i koloběžek. Podle provozovatelů se ale situace zlepšuje a celkově hlásí rekordní výsledky, a tak se někteří rozhodli rozšířit služby. Jiní ale naopak končí.

Kolísající zájem hlásí například Autonapůl, které je prvním českým carsharingen. Aktuálně poskytuje služby v devíti městech včetně Prahy, Brno a Ostravy. Zájem o sdílená auta začal klesat loni v březnu, když v plné síle udeřila pandemie koronaviru.

„Loňské léto však bylo z pohledu najetých kilometrů sdílenými vozy  rekordní, naopak během jarních měsíců obou roků 2020 a 2021 spojených se silnými omezeními cestování výrazně poklesl. Nejvíce jsme v tomto směru pocítili omezení cest v březnu letošního roku,“ uvedl Michal Šimoník, ředitel firmy Autonapůl.

Nicméně od dubna letošního roku je naopak zájem výrazně vyšší než před pandemií a počty nových uživatelů jsou rekordní. „Carsharing má tedy v této nejisté době rozhodně své místo a jak stávající, tak noví uživatelé oceňují maximální flexibilitu, kterou jim služba poskytuje. Letos v březnu jsme dokonce rozšířili portfolio o další čistě elektrické vozy včetně první ikonické Tesly S,“ okomentoval ještě Šimoník aktuální situaci.

Daří se také carsharingu HoppyGo, který propojuje majitele aut s lidmi hledající pronájem vozů na několik dnů. Nově expandují do Polska a na Slovensko. Reagují na rekordní výsledky, kdy meziročně dosáhli dosud nejlepších čísel. „Naším cílem je poskytnout lidem co nejpohodlnější a nejjednodušší přístup k flexibilní, dostupné a udržitelné mobilitě. Chceme koncept P2P carsharingu zpřístupnit co nejširší veřejnosti, a proto jsme se rozhodli expandovat na blízké zahraniční trhy. Polsko je s 38 miliony obyvatel z hlediska poptávky po automobilech a projektech sdílené ekonomiky jedním z nejrychleji rostoucích trhů ve střední a východní Evropě. Jsme přesvědčeni, že nejen polští, ale i slovenští majitelé aut ocení novou příležitost, jak získat pasivní přivýdělek díky pronájmu svých vozů,“ uvedl za HoppyGo Robin Švaříček.

Podle jejich dat se poptávka o zapůjčení aut po otevření okresů zvýšila o více než 90 procent, meziročně o 74 procent. Uživatelé mají zájem především o dlouhodobé pronájmy na tři a více dní a mezi nejžádanější auta patří modely kombi a nejrůznější speciály, jako jsou kabriolety, obytné vozy nebo elektromobily. Nejčastěji si lidé auta pronajímají v Praze a Brně s cílem vycestovat na venkov.

Dobrou zprávu oznámily i České dráhy. Po delší zimní přestávce vyvolané koronavirovou pandemií opět otevřeli půjčovny kol ČD Bike. V letošní turistické sezóně bude tato oblíbená služba fungovat v celkem sedmdesáti železničních stanicích napříč všemi kraji České republiky. „Velký důraz budeme i letos věnovat hygienickým opatřením. Všechna kola proto po každé výpůjčce důkladně vydezinfikujeme a samozřejmě očistíme i přilby a další vybavení,“ informovala Jana Rotreklová, manažerka projektu ČD Bike.

Sdílením dopravním prostředkům fandí i samotná města. Například ve Zlíně si bude možné nově půjčit kola. „Rozhodli jsme se zařadit Zlín mezi města, která tuto možnost sdílené mobility nabízí. Zatím se jedná o pilotní projekt na jeden rok, čili do dubna 2022. Na konci roku 2021 na základě dat vyhodnotíme, zda je ve Zlíně o tento druh sdílené individuální přepravy zájem a stanovíme zadávací podmínky pro nové výběrové řízení na tuto službu pro občany,“ uvedl primátor města Jiří Korec.

Vyčerpali prostředky, končí

Konec naopak oznámil český startup re.volt carsharing. Činnost odstartoval před třemi lety v Praze s malými žlutými elektrickými autíčky. K autům společnost zanedlouho dodala elektromotorky, elektroskútry a elektrokoloběžky. Byly vidět v ulicích Brna, Ostravy, Nového a Starého Jičína, Příboru a Kopřivnice. Zájemcům dokonce umožnili zakoupit nový skútr či koloběžku, propůjčit je ke sdílení v rámci platformy a vydělávat.

„Covid nás zasáhl zrovna v době, kdy jsme začínali krásně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení, expanzi a měli velké sny. Současná doba nám ale zkrátka nachystala překážky, které jsme v takto dlouhém měřítku nebyli schopni překonat. Vláda nám sice nezakázala provozovat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše ostatní, hlavně pohyb lidí. Na žádné kompenzace jsme bohužel nedosáhli a vyčerpali jsme k přežití všechny prostředky, které jsme měli k dispozici,“ vysvětlil za provozovatele Pavel Kuchta.

Autor: Veronika Vindišová