Železniční koridor a dálnice. Moravu čekají náročné stavební projekty
Až do podzimu loňského roku rušný koridor, kde se v pár minutových intervalech střídají mezinárodní expresy s rychlíky i osobními vlaky obsluhujícími menší obce. Teď jedno velké staveniště. Modernizace železniční trati mezi Brnem a Blanskem za skoro šest miliard korun je letos jedním z největších projektů na Moravě. Dělníci ale budou pracovat i na několika dalších rozsáhlých dopravních stavbách.
I když práce na zmíněném úseku mezi Brnem a Blanskem, které zahrnují i přestavbu stanice v Adamově, začaly už na podzim, většinu musí železničáři zvládnout během letošní výluky. Přestavba stanice stojí 834 milionů korun. Oprava trati mezi Brnem a Adamovem 2,4 miliardy a mezi Adamovem a Blanskem 2,62 miliardy. Při opravách dělníci vyměňují železniční svršek, opravují tunely, propustky a mosty, vedení, třem zastávkám dávají bezbariérová nástupiště. „Vlaky se na koleje mezi Brno a Blansko vrátí v polovině prosince. S celkovým dokončením rekonstrukce trati a souvisejících prací se počítá během prvního pololetí příštího roku. Do podzimu pak bude kompletně v novém i stanice Adamov,“ popsala mluvčí správy železnic Nela Friebová.
Výluku využívají železničáři i mimo zmíněný úsek. U zastávky Blansko město za 183 milionů přestavují přejezd a budují podchod. Nedaleko zastávky Dolní Lhota na jaře začnou rekonstruovat most přes mlýnský náhon a opravují nestabilní násep. V brněnských Židenicích se již pustili do rekonstrukce dvou mostů v Šámalově ulici.
Na trati z Brna směrem na Břeclav už byla letos dokončena stavba nové odbočky Rajhrad. Investice v celkové výši 368 milionů korun zvýšila propustnost velmi vytížené části koridoru. „Na jaře také skončí 1. etapa elektrizace trati z Brna do Zastávky u Brna. Úsek mezi Brnem a Střelicemi se modernizoval od roku 2020 s celkovými náklady 2,8 miliardy korun a byly na něm otevřeny zcela nové zastávky Brno-Starý Lískovec a Ostopovice,“ konstatovala Friebová.
Jednou z nejvýznamnějších staveb v republice je i rekonstrukce vsetínského nádraží za 3,4 miliardy korun. Současné kolejiště dělníci přestaví tak, aby mohla vzniknout nástupiště s pohodlnou nástupní hranou 550. Vznikne i nová výpravní budova. Bude společná i pro autobusové nádraží a nabídne dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží. Město pak ještě přistaví parkovací dům. Hotovo bude na přelomu let 2024 a 2025.
Činit se letos hodlají také silničáři
Republikové Ředitelství silnic a dálnic mají letos rozpočet ve výši 59,1 miliardy korun, tedy o tři miliardy více, než loni. A jeden z největších projektů plánují opět na Moravě, tentokrát na Hané. „Bude to stavba dálnice D1 Říkovice – Přerov,“ sdělil mluvčí silničářů Jan Studecký.
Stavba desetikilometrového úseku má stát 6,8 miliardy korun. Vznikne při ní devět mostů na dálnici, tři nad ní a dva nad dalšími komunikacemi. Vyrostou tři křižovatky a pět protihlukových stěn o délce čtyři kilometry. „Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž a Hulín a následně i v Přerově,“ vysvětlili nutnost stavby silničáři. V současné době je pro ni vybrán zhotovitel, čeká se na vypořádání odvolání proti stavebnímu povolení.
Největší z dokončených staveb by se měli lidé dočkat na severní Moravě. „Jedná se o stavby D48 Frýdek-Místek, obchvat + D56 Frýdek-Místek, připojení na D48,“ vypočetl Studecký. Stavby tvoří obchvat Frýdku-Místku a dohromady stojí kolem čtyř miliard korun. Letošní termín otevření ovšem komplikuje rozsudek Nejvyššího správního soudu, který v únoru zrušil stavební povolení pro zhruba dvoukilometrový úsek obchvatu.
Silničáři letos pracují také na úsecích stavby D55 z Babic do Moravského Písku za dohromady 4,8 miliardy. Do Starého Města po ní auta pojedou v roce 2023, do Moravského písku o rok později.
Rozkopané zůstává také Brno, kde správci dálnic pracují na dvou úsecích dostavby čtyřproudého městského okruhu. Stavba v Žabovřeské za dvě miliardy i společná stavba Tomkovo náměstí a Rokytova za 2,4 miliardy budou hotové v roce 2024.
Naopak už letos se v Brně dočkají příznivci hromadné dopravy. Skončit má totiž stavba částečně podzemní tramvaje k bohunické nemocnici a univerzitnímu kampusu za 1,4 miliardy korun. V současné době se tam dělníci připravují na pokládku kolejí. „V celé České republice je to za posledních deset let největší projekt, který vzniká v zastavěné části města,“ podotkla primátorka Markéta Vaňková.
Rozsáhlé stavby chystají také správci krajských silnic. Na Vysočině proinvestují 1,3 miliardy korun. „Největší akce zadané krajem budou severozápadní obchvat Velké Bíteše, obchvat Lukavce a silnice z Lukavce na hranice kraje. Za správu silnic pak opravy silnice z Kramolína do Sedlece, Křoví na hranice Jihomoravského kraje a z Počátků do Panských Dubenek,“ uvedl koordinátor staveb na silniční síti Krajské správy a údržby silnic Vysočin Pavel Šustr.
Hlavně rekonstruovat budou i Severomoravané. „Letos provedeme opravy silnic druhých a třetích tříd za 250 milionů. V mostním programu pak za 270 milionů,“ uvedl ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. Nejdražší v kraji je oprava mostů v Hukvaldech za 91,7 milionu, která potrvá od letošního března do září 2023, přičemž příští rok si vyžádá úplnou uzavírku.
Zlínský kraj letos počítá s 300 miliony na 10 staveb. „Nejvýznamnější zahájená akce bude rekonstrukce silnice II/490 Bohuslavice u Zlína a II/496 v Kladné-Žilín, místní části Luhačovic,“ uvedla Ladislava Uhlíková z Ředitelství silnic Zlínského kraje. Hlavní dokončené stavby v kraji budou silnice Velká Lhota-Valašská Bystřice za 189 milionů, silnice Valašské Klobouky-Vlachovice za 135 milionů a trasa Hovězí – Huslenky za 124 milionů.
Autor: Petr Jeřábek