Zimní údržba stojí města i desítky milionů
Každý rok první větší sněžení vyvolává rozporuplné reakce. Z bílé pokrývky jsou nadšené děti, ale i milovníci zimních sportů či ti, kterým se estetika zasněžené krajiny prostě jen líbí. Na druhé straně jsou ale řidiči, kterým uježděný sníh či klouzavá břečka znesnadňují cestování, na zasněžených chodnících se zase trápí hůře pohybliví lidé. A v tu chvíli se tradičně vyrojí v lepším případě vtipy, v horším nadávky na nepřipravenost měst a silničářů. Jenže ty častou plynou jen z okamžitého nepříjemného zážitku a pokud nenastane opravdová kalamita, je odstranění sněhu maximálně otázkou několika hodin daných rychlostí sypacích vozů.
I letos už je většina měst na zimní údržbu připravená, na skladech už mají například desetitisíce tun soli a dalších posypových materiálů. V Brně jsou sypače v pohotovosti už od půlky října.
Na globální oteplování silničáři nespoléhají, musí totiž počítat i s častějšími výkyvy počasí.
Redakce Moravského Hospodářství oslovila představitele moravských, slezských a českých měst s následujícími anketními otázkami k nadcházející sezoně zimní údržby ulic.
1. Kolik máte v rozpočtu vyhrazeno na letošní zimu? Je to více či méně než loni?
2. Mění se tato částka v souvislosti s klimatickou změnou? Kterým směrem? Počítáte spíš s mírnějšími zimami, nebo naopak častějšími extrémy?
3. Kolik lidí se o údržbu silnic a chodníků u vás stará? Kolik mají k dispozici posypových vozidel?
4. Můžete udat oblíbené číslo počtu tun soli připravené u vás na zimu?
Jan Klištinec, provozní ředitel, Brněnské komunikace
1. Částka na zimní údržbu komunikací, které jsou v naší správě, je prakticky stejná jako v loňském roce. Na zimní údržbu 460 km hlavních silničních tahů na území města Brna, které jsou složeny z komunikací I., II. a III. třídy a komunikací v majetku města Brna, máme celkově vyhrazeno 70 milionů korun bez DPH.
2. V souvislosti s klimatickou změnou se tato částka nikterak nemění, neboť jsme ze zákona povinni být připraveni na zmírnění následků ve sjízdnosti komunikací vlivem zimních podmínek v období od 1. listopadu do 30. března každého roku, v případě nepříznivých povětrnostních podmínek i déle. V praxi jsme připraveni na výjezdy posypových vozů každým rokem již od 15. října a pokud by povětrnostní podmínky byly nepříznivé i na konci období zimní posypové služby nebo by byl meteorologický výhled na jejich vznik, tak jsme připraveni k ošetření komunikací i po 30. březnu každého roku.
V podmínkách jihomoravské metropole řešíme odklízení přívalů sněhu jen zcela výjimečně. Největší počet výjezdů našich posypových vozů bývá zejména v brzkých ranních hodinách k ošetření komunikací hlavně ve výše položených částech statutárního města Brna, kde hrozí tvorba námrazy, a dále v případě dešťových, sněhových či smíšených srážek na celém území města Brna, kdy se teploty pohybují lehce nad bodem mrazu a hrozí tvorba náledí.
3. Na území města Brna se o schůdnost chodníků v zimním období stará každá městská část sama, a to ať již prostřednictvím svých vlastních zaměstnanců nebo prostřednictvím subdodavatelských organizací.
Co se týče silnic, tak Brněnské komunikace zajišťují v zimním období sjízdnost celkem 460 kilometrů komunikací základního komunikačního systému (tzv. ZÁKOS). Obecně lze říci, že se jedná o páteřní komunikace na území města Brna a ostatní dopravně významné komunikace, po nichž jezdí vozidla MHD. Pro tuto činnost máme vyčleněno 21 posypových vozů s čelně nesenými pluhy a v případě extrémních sněhových srážek i 22 traktorů s radlicemi. Pro výkon zimní posypové služby jsou připraveni nejen řidiči posypových vozů, ale i dispečink zimní údržby fungující v nepřetržitém režimu, obsluha solného hospodářství a zařízení na výrobu solanky i mechanici v dílnách, kteří jsou připraveni k řešení nenadálých technických komplikací na posypových vozech nebo zařízení solného hospodářství. Celkem se jedná o 90 pracovníků, kteří se střídají v nepřetržitém provozu.
4. Ano, samozřejmě lze. V současné době máme připraveno 10 000 tun posypové soli.
Josef Horníček, tiskový mluvčí, Hodonín
1. V Hodoníně zajišťuje zimní údržbu městská organizace Tespra Hodonín Na tyto činnosti má organizace ve svém rozpočtu v průměru kolem 3 milionů korun.
2. Pokud se týká průběhu zimní údržby, organizace má v průměru kolem 9 zásahových zimních dnů, ale klimatické podmínky nahrávají spíše k jejich snižování (avšak zažili jsme i extrémy).
3. V plném nasazení se o zimní údržbu v Hodoníně stará 2× 20 pracovníků plus několik málo externích pracovníků. K dispozici je těžká i další technika k ošetření komunikací. Technika je následující 1× MAN – sypač s pluhem, 1× Multicar pro ruční posyp, až 3× Multicar sypač s radlicí nebo kartáčem, 1× STIGA chodníkový stroj s posypem, radlicí nebo kartáčem, 1× KARCHER chodníkový stroj s posypem, radlicí nebo kartáčem.
4. Za zimní sezonu v závislosti na typu zimy a spádu sněhu se spotřebuje až 85 tun soli a zhruba do 30 tun inertního materiálu.
Kateřina Malá, referent – vnější komunikace a média, Hradec Králové
1. Na rok 2024 činí rozpočet organizace na zimní údržbu 11 tisíc korun. Částka na zimní údržbu je obdobná jako v předešlých letech.
2. Ano, rozpočet se v průběhu let mění. Nelze předpovídat mírnější či studenější zimy či extrémní jevy, pracovníci technických služeb musí být připraveni na jakýkoliv průběh zimy. Stav zásob soli a posypových materiálů vychází z let minulých s rezervou na „horší“ průběh zimy.
3. O celkovou údržbu všech programů se stará přibližně 230 zaměstnanců, pět sypačů na údržbu vozovek, 25 strojů na údržbu chodníků a další stroje na nakládku materiálů a pluhování vozovek.
4. Technické služby mají na zimní údržbu pravidelně připraveno ve skladech kolem 1500–1600 tun posypové soli.
Lucie Krčmářová, mluvčí města, Moravská Třebová
1. Máme prostředky vyhrazené na kalendářní rok, pro rok 2024 je to dva miliony korun včetně DPH, prostředky se každoročně navyšují o inflační vlivy.
2. Počítáme spíše s častým střídáním podmínek – sněžení, oblevy, ledovka, což vyžaduje častější nasazení různých typů techniky a větší spotřebu posypu proti stabilním zimním podmínkám.
3. Trvalou pohotovost má 15 pracovníků, v případě náročných podmínek nebo kalamity posilujeme cca o dalších 5. Techniku se sypači máme 1 x nástavba rotační sypač na kontejnerový nosič MAN, 1 x válcový sypač na traktor, 1 x rotační sypač nástavba na multikáru, 1 x válcový sypač na malotraktor, 2 x posypový vozík tažený za malou techniku.
4. Máme připraveno 60 tun soli.
Eva Kijonková, mediální zastoupení, Ostravské komunikace
1. Počítáme s náklady na zimní údržbu silnic okolo 40 mil. Kč bez DPH (pro komunikace města a krajské v Ostravě), za minulé zimní období to bylo 36,5 milionu korun bez DPH.
2. Na náklady nemá zásadní vliv klima, v posledních dvou třech letech se opakuje prakticky stejný vývoj zimního počasí s jednou či dvěma kalamitními situacemi a mezi nimi standardní mírnější počasí ale s namrzáním mostů a možným výskytem ledovky. Zásadnější je pro rozpočet cena energií, cena pohonných hmot, mzdové náklady, náklady na posypový materiál a servis techniky. Tyto náklady v posledních třech letech rostou.
3. K zimní údržbě nepoužíváme pouze posypová vozidla, technika je rozmanitější. Vlastních máme 16 sypačů Schmidt na podvozku MB, 3 sypače Schmidt na podvozku MB-Unimog, 4 nakladače, jednu sněhovou frézu a dispečerské vozidlo. Smluvních pak využíváme 12 traktorů se zadními pluhy. Na směnách se včetně dispečerů střídá zhruba 55 lidí. V případě krizových situací a kalamit kontaktujeme Hasičský záchranný sbor, který poskytuje další dopomoc s jeho technikou.
4. Před zimním obdobím máme obvykle tyto minimální zásoby: sůl kamenná – 6000 tun, kamenná drť 4-8mm – 500 tun. Solanka se dodává a používá průběžně podle potřeby. K použití je standardně vždy od 1. listopadu. Momentálně (polovina října – pozn. Red.) máme již 280 m3 solanky.
Lenka Vaculová, tisková mluvčí, Otrokovice
Údržbu pro město zajišťuje městská obchodní společnost Technické služby Otrokovice. Řídí se přitom plánem zimní údržby místních komunikací, chodníků a veřejných ploch.
Do plánu je zařazena většina místních komunikací ve městě o celkové délce 50 km a větší část chodníků a cyklostezek o délce 45 km.
Stálou pohotovost pro zimní údržbu zajišťují dvě skupiny po sedmi pracovnících včetně dispečera, kteří mají k dispozici vhodnou mechanizaci pro zajištění kvalitní údržby chodníků i silnic. V průběhu běžných pracovních směn nebo v případě kalamitních situací jsou pro včasné zvládnutí údržby nasazováni další pracovníci a mechanizační prostředky.
Standardně jsou na údržbu chodníků určeny 2 automobily, na komunikace pak 3 vozy (1 sypač, 2 traktory). Další dva stroje zajišťují nakládku materiálu. Celkem jde tedy o 7 strojů. V případě kalamitního stavu či poruchy, jsou v rezervě další vozidla, která lze operativně využít.
Na údržbu jsou stejně jako v předchozích letech vyčleněny 2 miliony korun. Skutečné výdaje se odvíjí od průběhu zimy. Pokud je zima mírnější, jsou peníze využity na opravy. V opačném případě jsou operativně řešeny rozpočtovým opatřením.
Ve skladu posypových materiálů je před zimou připraveno 300 tun posypového písku na chodníky, a 50 tun soli na údržbu silnic. Ta je dle potřeby průběžně doplňována, ročně je spotřeba soli cca 200 tun.
Stálá zimní pohotovost trvá od konce listopadu do konce února, v případě nepříznivého počasí může být operativně prodloužena. Část mechanizačních prostředků je připravena již od počátku listopadu pro případ nepříznivých povětrnostních situací v dřívějším období.
Kateřina Kotasová, tisková mluvčí, Svitavy
1. Na rok 2024 bylo v rozpočtu vyhrazeno 2,5 milionu korun. Vzhledem k tomu, že vždy rozpočtujeme celý rok a doposud bylo čerpáno 1,6 milionu korun, zbývá na zimní měsíce v letošním roce 0,9 milionu korun. Vyhrazená částka je obdobná jako v roce 2023, kdy ovšem o zhruba jeden milion korun plán předčila. Pro rok 2025 počítáme tedy s navýšením.
2. Rozpočet řešíme dle předchozí zimy. Ačkoliv je sice předpoklad mírnějších zim, objevují se zmiňované větší extrémy, což je náročnější na zásahy jak finančně, tak personálně.
3. Subdodavatel je povinen mít v dosahu 34 lidí (na 2 směny tak, aby se stihly protočit). Posypová vozidla mají k dispozici dvě velká, dvě malá, na ruční posyp jsou určeny dvě osádky. Vybaveni jsme také dvěma malotraktory a dvěma ručními vozíky, protože není možné se na všechna místa dostat se strojem.
4. V roce 2023 jsme spotřebovali zhruba 55 tun soli, v letošním roce prozatím 139,4 tuny. Čísla bývají tedy dost rozdílná.
Radka Beránková, Referent pro komunikaci s veřejností, Šlapanice
1. Částka v rozpočtu je stejná jako pro loňský rok.
2. Částka zůstává stejná, počítáme s častějšími extrémy ale zatím ji neměníme.
3. O údržbu se stará 12 osob a k dispozici je 6 posypových vozidel.
4. 11 tun
Jan Pášma, tiskový mluvčí, Uherské Hradiště
1. Rozpočet na zimní údržbu v roce 2024 byl 5, 9 milionu korun (loni 5,5 milionu Kč), náklady na zimní údržbu v roce 2024 (leden – březen) 4,1 milionu. Aktuální zůstatek ve výši cca 1,8 milionu korun je dostatečnou rezervou na pokrytí nákladů na předpokládanou zimní údržbu v závěru roku.
2. Přes to, že podobně jako v posledních letech byla z hlediska nákladů poslední zimní údržba hodnocena jako nadprůměrná, nepočítáme s významným navyšováním částky v rozpočtu města.
3. Na silnicích I., II. a III. třídy provádí zimní údržbu firma Správa a údržba silnic Slovácka – Uherské Hradiště (zimní údržba silnic je prováděna na základě aktuálního Plánu zimní údržby silnic zpracovaného Správou a údržbou silnic Slovácka – Uherské Hradiště). Na místních komunikacích a vybraných účelových komunikacích v majetku města provádí údržbu firma Hrates. Techniky je 10 kusů, pracovníků 15.
4. Cca 250 tun.
Lucie Mahdalová, pracovnice vztahů k veřejnosti, Zábřeh
1. V rozpočtu na letošní zimní údržbu je vyhrazeno přibližně 1,5 milionu korun, což je stejná částka jako v loňském roce.
2. Částka na zimní údržbu se mění v závislosti na klimatických podmínkách, zejména kvůli specifickým jevům, jako je například mrznoucí mrholení. Neplánujeme mírnější zimy, ale spíše počítáme s častějšími extrémy.
3. O zimní údržbu silnic a chodníků v Zábřehu se stará přibližně 21 pracovníků, kteří mají k dispozici 5 posypových vozidel.
4. Na letošní zimu máme připraveno přibližně 400 tun soli.
Blanka Sobolová, tisková mluvčí, Žďár nad Sázavou
1. V rozpočtu počítáme s částkou 6,5 milionu korun, je to stejně jako loni.
2. Počítáme se stejnou částkou, předpokládáme podobné náklady.
3. Do údržby je zapojených 26 lidí s 10 posypovými vozidly.
4. Zatím máme připraveno 100 tun soli a podle potřeby doplňujeme.
Autor: Petr Jeřábek