Zvýšení plynulosti i bezpečnosti dopravy. Nový velín vznikne ve Zlíně i Frýdku-Místku
Informace o nehodách i nepříznivých povětrnostních podmínkách dostanou řidiči „z první ruky“. Umožní to nový dopravní systém, který plánují spustit ještě letos ve Zlíně. Na novinkách pracují také ve Frýdku-Místku, kde už funguje v nočních hodinách takzvaná červená vlna. V praxi to znamená, když mají semafory červenou a je zaregistrován blížící se vůz, semafor se přepne na zelenou.
Města si od nového systému slibují hlavně zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy. Zlínský projekt pod názvem Inovace v rozvoji řízení dopravy s využitím prvků C2X začne letos v červnu a potrvá necelé dva roky. Pro město Zlín jde o největší investici za poslední desetiletí. Počítá se s náklady přes 150 milionů korun. Město je připraveno investovat 75 milionů korun, zbytek bude financovat Evropská Unie v rámci programu Doprava 2021 – 2027 (OPD3).
Nový systém bude mít velký přínos pro řidiče, kteří dostanou možnost sledovat v reálném čase dopravní situaci ve Zlíně. Projekt totiž počítá s vybudováním dohledového, informačního a řídicího systému, který bude propojený s mobilní aplikací a veřejným webovým portálem. Videostěna vznikne v budově Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice.
„Videostěna zde umožní v reálném čase přehled o dění na všech křižovatkách ve městě. Nová technologie rovněž zjednoduší vytvoření zásahové trasy například při konání velkých kulturních, sportovních nebo policejních akcí. Dispečeři tak budou schopni jednodušeji upravit nastavení semaforů tak, aby zásahová vozidla projížděla plynuleji a zkracovala se doba dojezdu. Současně mohou regulovat dopravu v největších špičkách dopravy, tak aby hustota dopravy v centru města byla minimalizovaná,“ přibližuje zlínský radní pro dopravu a její alternativní způsoby Václav Kovář.
Vznikne také aplikace dostupná pro veřejnost, který upozornění na výskyt nehod či nepříznivých povětrnostních podmínek a umožní příjem takzvaných C2X zpráv (komunikace mezi vozidlem a infrastrukturou nebo mezi vozidly, pozn.red.) i těm řidičům, jejichž vozy nejsou pro příjem těchto zpráv vybaveny.
Moderní senzory na křižovatkách
Podle Kováře budou moct obyvatelé lépe plánovat své cesty, být informováni online o dopravní situaci a vyhnout se zbytečným zdržením. „Samozřejmé je napojení do Národního dopravně informačního centra, který důležité informace z dopravy poskytuje široké veřejnosti v České republice přes média a spolupracujícími subjekty, které informace dopravního charakteru poskytuje,“ dodáváKovář.
Chystané práce se uskuteční na etapy. Letos v červnu začnou modernizací křižovatky Gahurova x Výletní x Nábřeží (u Baťovy vily) a výstavbou dopravního a informačního centra. Součástí modernizace bude totiž také přechod na plně digitální systém video detekce. Na křižovatkách budou nainstalovány moderní video senzory, sloužící výhradně k detekci a řízení dopravy, které rozpoznají nejen auta, ale i chodce či cyklisty. Díky tomu budou semafory „chytřejší“.
Například udělí výzvu chodcům bez nutnosti stisknout tlačítko, prodlouží zelenou pro pomaleji se pohybující chodce nebo upraví signalizaci podle hustoty provozu. Umožní nastavení takzvaných virtuálních detekčních zón, v nichž senzor registruje přítomnost vozidel či chodců. Tento systém přispívá ke zvýšení plynulosti a snížení čekacích časů na křižovatkách.
Semafory se přepnou na zelenou
Nový systém řízení křižovatek už spustili ve Frýdku-Místku. Aktuálně už funguje v nočních hodinách takzvaná červená vlna. V praxi to funguje tak, že když mají semafory červenou a je zaregistrován blížící se vůz, semafor se přepne na zelenou. Podmínkou ovšem je, aby přijíždějící auto dodržovalo rychlost 50 km/h. Pokud jede rychleji, červená zůstane delší dobu a automobil zpomalí.
Bezpečnější a plynulejší dopravu na křižovatkách má zařídit nová moderní centrála v zázemí městských technických služeb. „Původní dopravní centrála v objektu technických služeb měla velmi zastaralé počítačové zabezpečení. Bylo již 16 let staré, počítač byl pouze jeden, na hranici svých možností a nešlo do něj nakonfigurovat nové systémy. Prvním krokem bylo tedy zajištění výkonného softwaru, který převzal funkce dopravní centrály, především řadiče na jedenácti křižovatkách ve městě,“ upřesňuje náměstek primátora pro dopravu a silniční hospodářství Miroslav Bártek.
Křižovatky jsou řízeny dynamicky, protože systém je schopen vyhodnotit situaci podle dopravní zátěže a podle výsledku nastaví semafory. Cílem je předcházení dopravním zácpám. Součástí modernizace bude také rekonstrukce signalizačního zařízení na pěti velkých řízených křižovatkách ulic Bruzovská a Revoluční, Lískovecká a Revoluční, J. Opletala a Hálková, Beskydská a Podpuklí, Hlavní třída a bývalé autobusové stanoviště.
Podle Bártka město po rekonstrukci křižovatek plánuje také zajištění preference městské hromadné dopravy a vozů integrovaného záchranného systému. „Tyto vozy budou mít nainstalováno zařízení, které v předstihu vyšle signál, že se vůz blíží ke křižovatce, ta přepne na zelenou a sanitky, hasiči či autobusy budou mít plynulý průjezd,“ uzavírá Bártek.
Autor: Veronika Vindišová