AktuálněMĚSTA

Obchvat Svitav: Pomůže i s obslužností regionu pro záchranné složky

V květnu letošního roku začne u obchvatu Svitav vznikat nová výjezdová základna záchranné služby. Pomůže rozvoji svitavské nemocnice. 

Padesát let. To je doba, která uplynula od prvních plánů na silniční obchvat Svitav k jeho realizaci. Od prosince loňského roku už je ale tolik očekávaná přeložka silnice I/43 v provozu. Pomůže i s obslužností regionu pro záchranné složky. V jeho těsné blízkosti Pardubický kraj postaví novou výjezdovou základnu Zdravotnické záchranné služby, ŘSD společně s ministerstvem vnitra pak plánuje u obchvatu vybudovat také novou hasičskou stanici.

Nová silnice mezi Hradcem nad Svitavou a Lačnovem stála 787 milionů korun. „Novou trasu ocení zejména řidiči nákladních automobilů, kteří již nebudou muset jezdit skrz úzké podjezdy pod železnicí. Zásadního zlepšení se ovšem dočkají všichni řidiči, neboť vedením trasy mimo zastavěnou oblast dojde k výraznému zvýšení plynulosti a také bezpečnosti dopravy, sníží se riziko nehod chodců a cyklistů a dojde také k poklesu imisní zátěže a hluku,“uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Oddychnou si ale také Svitavští. „Podle posledních dat ze sčítání dopravy projede městem kolem 14 tisíc aut denně. Nový desetikilometrový obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu ze Svitav, Lačnova i Hradce nad Svitavou a výrazně tak zlepší životní podmínky místních obyvatel,“ upozornil ministr dopravy Martin Kupka.

Novostavba začíná ve směru od Brna před křižovatkou se silnicí vedoucí do Hradce nad Svitavou a silnicí vedoucí do obce Sklené. Zpočátku trasa kopíruje původní silnici I/43. Před železničním podjezdem, který byl na staré silnici problémovým místem, opouští původní stopu a je vedena vpravo od železniční trati mimo zastavěnou oblast. S městskou částí Svitavy Lány bude nová silnice spojena pomocí mimoúrovňové křižovatky, stejně tak se silnicí na Kamennou Horku. Železniční trať nová trasa nikde nekříží, pokračuje k okružní křižovatce se silnicí I/34 a odtud pokračuje podél svitavské průmyslové zóny až k nové okružní křižovatce se silnicí I/35, která v budoucnu poslouží i pro připojení nově budovaného úseku dálnice D35. Kromě jedné mimoúrovňové křižovatky je součástí nového úseku silnice i osm mostů a šest protihlukových stěn. Původní silnice vedoucí ze Svitav na Brno procházející městkou částí Svitavy Lány bude zaslepena.

Nová základna pro záchranáře

Práce na obchvatu ale jeho otevřením nekončí. V květnu tohoto roku Pardubický kraj zahájí stavbu nové výjezdové základny záchranářů. Půjde o dvoupodlažní budovu se sedmi garážovými místo pro zásahová vozidla a výcvikovým střediskem ZZS PAK. „Objekt bude sloužit pro tři výjezdové posádky a bude zahrnovat standardní zázemí pro posádky včetně provozní místnosti, odpočinkových pokojů pro řidiče, záchranáře a lékaře, či skladů zdravotnického materiálu a skladu léků. Budova bude opět ctít společný design, který je na první pohled rozpoznatelný a společný pro všechny základny,“ vysvětlila náměstkyně hejtmana pro oblast zdravotnictví Michaela Matoušková.

Předpokládaná cena stavby činila 88 milionů korun. „Do výběrového řízení se nám přihlásilo 10 subjektů, což dokazuje vysoce konkurenční prostředí. Také díky tomu se nám podařilo stavbu vysoutěžit za 65 milionů korun včetně daně,“ vyčíslil sumu náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.

Zrušení stávající základny v areálu Svitavské nemocnice pomůže k rozvoji její lůžkové části. „Vybudování výjezdové základny naší zdravotnické záchranné služby je prvním krokem a nezbytnou podmínku dalšího rozvoje Svitavské nemocnice, jelikož potřebujeme uvolnit přesunem stávající základy prostor pro připravované záměry v areálu nemocnice. Pro jejich realizaci máme v krajském rozpočtu na letošní rok připraveno 25 milionů korun na projektování stavby,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

V blízkosti obchvatu v následujících letech vznikne také nová hasičská zbrojnice. Ta kromě obsluhy regionu zajistí také rychlejší dojezd do úseku dálnice D35 mezi Opatovcem a Starý Městem, kde u Dětřichova bude zprovozněn jeden z nejdelších dálničních tunelů v České republice. „Podařilo se najít rozumný kompromis, jedno místo, kde bude možné zajistit jak obsluhu budoucího tunelu, tak celého Svitavska,“ uvedl Martin Kupka. Stanici budou financovat společně ministerstvo vnitra a ŘSD.

Autor: Eva Čepičková