AktuálněMĚSTA

Úleva pro řidiče v Brně. Letos se otevřou čtyři nové části městského okruhu

Hned čtyři části brněnského Velkého městského okruhu se v roce 2024 otevřou motoristům. Sloužit jim bude také nový most či parkovací dům. V hromadné dopravě se má zrychlit cesta tramvají do Bystrce.

Úzké hrdlo láhve, do kterého se z obou stran tlačí proudy, které jím prostě nemohou hladce proklouznout. Tak popisovali situaci v brněnské Žabovřeské ulici řidiči i dopravní policisté. Do pouze dvoupruhé silnice se totiž z obou stran napojovaly čtyři a více jízdních pruhů plných aut a tvořily se kolony. Po čtyřech letech stavby se motoristům uleví a silničáři otevřou silnici nabízející dva jízdní pruhy v každém směru. Brňané se mohou těšit také na dokončení několika dalších důležitých dopravních staveb.

Silnici v Žabovřeské musela ustoupit tramvajová trať, kterou stavebníci ukryli do tunelu. S cenou kolem dvou miliard korun se jednalo o nejdražší řešení, ale zároveň takové, které je nejšetrnější k přírodě. „Finální zprovoznění této části Velkého městského okruhu v Brně v režimu 2+2 plánujeme letos v září,“ sdělili na konci února na sociálních sítích představitelé jihomoravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Informaci doplnili dronovými záběry na současný stav stavby, kde je znát, že se vše opravdu blíží k finiši.

Kromě čtyřproudé silnice, která je součástí Velkého městského okruhu (VMO), a tramvajového tunelu projekt tvoří také most pro pěší a galerie zajišťující biokoridor od Wilsonova lesa k řece Svratce. Město Brno u té příležitosti také zrekonstruovalo polozapomenutou neogotickou kapli svatého Antonína Paduánského z roku 1884. Rekonstrukce pak loni v dubnu získala první místo v soutěži Nejlépe opravená kulturní památka Jihomoravského kraje v roce 2022 v kategorii drobných staveb.

Právě postupující dostavba městského okruhu má podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové význam nejen pro motoristy. „Velký městský okruh je důležitý pro řidiče, kterým ušetří čas při průjezdem Brna, ale také pro místní obyvatele, protože uleví dopravnímu zatížení některých lokalit,“ konstatovala před časem.

Úsek v Žabovřeské přitom letos není zdaleka jedinou částí okruhu, kterou mají silničáři dokončit. „Rok 2024 bude významný tím, že dokončíme práce i v dalších částech Velkého městského okruhu v Brně. Půjde o stavby VMO Žabovřeská II. etapa, VMO Tomkovo náměstí, VMO Rokytova, VMO Bauerova a také dokončíme opravu mostu Otakara Ševčíka. Z městského okruhu zmizí nepříjemná omezení provozu a řidiči se dočkají plynulé jízdy. Po dobu jednoho roku ještě děkujeme za trpělivost,“ sdělil ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Části VMO Rokytova a VMO Tomkovo náměstí na sebe navazují a staví se současně. Mají odvést dopravu od Husovických tunelů po estakádě až ke kopci pod Vinohrady. Tam se zatím napojí na současné komunikace, přičemž v plánu je náročná ražba navazujícího tunelu. Práce na těchto úsecích za 2,3 miliardy korun mají být hotové do konce roku, už během jara se ale mají vrátit na trasu přes Tomkovo náměstí tramvaje.

Posledním letos dokončeným úsekem brněnského okruhu má být přestavba části v Bauerově ulici za necelých 600 milionů korun. Podle silničářů napraví nedostatky současné čtyřproudé silnice a zároveň bude reagovat na novou dopravní situaci po otevření nedaleké Žabovřeské, připravovanou stavbu nové multifunkční haly u výstaviště a také plánovanou lanovku do univerzitního kampusu. V budoucnu na ní má navázat další tunel, tentokrát pod Červeným kopcem.

Už v červenci má být hotový projekt, na kterém spolupracují Brno s Jihomoravským krajem. Jedná se o rekonstrukci mostu přes železnici v Merhautově ulici za zhruba pětadevadesát milionů. Most byl v havarijním stavu a rekonstrukce bude tak rozsáhlá, že lze hovořit o stavbě nového. Po dokončení bude mimo jiné schopný unést i případnou tramvajovou trať na sídliště Lesná.

Podzim pak v Brně zlepší takzvanou dopravu v klidu – tedy parkování. Otevře se totiž parkovací dům v Šumavské ulici, za nějž město a jeho firma Brněnské komunikace zaplatí přes 374 milionů korun bez daně. „Stavba je velmi přínosná, protože lokalita trpí jedním z největších deficitů parkovacích stání v Brně. Je to vhodné místo pro parkovací dům typu park and ride na západní straně města pro příjezd od Svitav, protože se odsud dá pokračovat městskou hromadnou dopravou z Veveří nebo Kounicovy,“ popsal radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Doplnil, že stavba má znamenat i zlepšení doposud neutěšeného vzhledu prostoru nedaleko známých brněnský „mrakodrapových“ trojčat. „Asfaltová plocha bude doplněna zelení a dřevinami, podél ulic Pod Kaštany a Veveří budou vysazeny stromové aleje, u křižovatky je na malém náměstí naplánován vodní prvek,“ vypočetl Kratochvíl.

V roce 2024 se v Brně dočkají novinek i ti, kteří před auty preferují hromadnou dopravu. Předně dopravní podnik v létě dokončí rozsáhlou stavbu vratné tramvajové smyčky a nového kolejového rozvětvení v Pisárkách. Projekt za 370 milionů umožní otáčení tramvají a zároveň snadnější odbavení návštěvníků zmiňované multifunkční haly, kde by měla hrávat své domácí zápasy hokejová Kometa Brno. „Součástí  je i kompletní vybudování nového kolejového rozvětvení ve vozovně Pisárky, největšího svého druhu v České republice, a úprava zpevněných ploch pro odstavování tramvají,“ podotkla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Rychlejší a komfortnější cestu do brněnské Bystrce pak má zajistit modernizace tramvajové trati v Obvodové ulici v úseku mezi zastávkami Zoo a smyčkou Rakovecká. „Celková modernizace 1350 metrů dlouhého úseku bude spočívat především v kompletní výměně kolejí a sanaci podloží. Díky použití moderních odhlučňovacích prvků dojde ke snížení hlučnosti z tramvajové dopravy. Po modernizaci trati a trolejového vedení budou moci tramvaje tímto úsekem projíždět rychlostí až 70 kilometrů v hodině, čímž dojde ke zkrácení dojezdových časů. Modernizace trati obnáší také stavební úpravy zastávek Zoologická zahrada a Přístaviště tak, aby splňovaly podmínky pro bezbariérový přístup,“ popsala Tomaštíková.

Cena úprav bude asi 130 milionů. Potrvají od června do září, přičemž výluku dopravce plánuje na dva prázdninové měsíce.

Autor: Petr Jeřábek