STÁT

Nový bodový systém zpřísní pokuty za telefonování i jízdu pod vlivem

Zjednodušení systému a zvýšení horní hranice pokut za dopravní přestupky má přinést novela zákona o silničním provozu. Vláda se jejím zněním měla zabývat v březnu, ale kvůli epidemii nemoci COVID-19 se projednání odsouvá. I přes toto zdržení a očekávané pozměňovací návrhy by měl nový bodový systém vejít v platnost od příštího roku.

V současnosti je maximální výše pokuty za dopravní přestupek padesát tisíc korun. Nově by řidiči za jízdu pod vlivem alkoholu nebo bez řidičského oprávnění mohli zaplatit až pětasedmdesát tisíc korun. Podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého zvyšování pokut odpovídá ekonomickému vývoji a zvyšování tržní síly obyvatel. „Zvyšování pokut má svůj význam, a to represivní – tedy že stát má v rukou tvrdší nástroj, ale i preventivní – prostě odradí řidiče jezdit rychle, aby vysoké pokuty dostávali,“ vysvětlil Zlý v rozhovoru pro MF DNES.

Za část přestupků čeká řidiče mírnější postih než dosud. Jsou to méně závažné prohřešky jako nerozsvícená světla nebo špatné parkování. Maximální výše pokuty bude 1500 korun, ale policisté mohou s řidičem přestupek vyřešit i dohodou.

Buď čtyři, nebo šest bodů

U středně závažných provinění s hodnocením od dvou do sedmi bodů se sazba zjednoduší a řidiči nově dostanou čtyři body například za jízdu bez bezpečnostního pásu a šest bodů za jízdu na červenou nebo vjetí na přejezd přes zákaz. Šest bodů a pokuta až pětasedmdesát tisíc korun bude řidičům hrozit za řízení auta s více než jedním promile alkoholu v krvi. Policie se chce letos zaměřit na dodržování bezpečných rozestupů mezi auty, které by při rychlosti osmdesát kilometrů v hodině měly být třicet metrů. S dohledem má policii pomoct moderní technika jako kamery v mýtných branách nebo drony.

Důraznější plánuje být policie také, co se týče pokut za telefonování za jízdy. O letních prázdninách policisté zachytili pět tisíc řidičů s mobilem v ruce. Nyní za provinění zaplatí na místě pokutu do tisíce korun a dostanou dva body. „Podle novely je pokuta na místě už striktně daná – 2500 korun. Bez výjimky, přesná sazba. A 4 body. Ve správním řízení pak za mobil hrozí pokuta 4 až 7 tisíc korun. Ročně kvůli nevěnování se řízení zemřou desítky lidí, takže se na to zaměřujeme,“ uvedl Zlý.

Nevěnování se řízení bylo v roce 2019 nejčastější příčinou dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel. „Dle Ministerstva dopravy stále více řidičů při jízdě v autě telefonuje, posílá esemesky nebo si vyřizuje e-maily. V první polovině loňského roku rozdali policisté za manipulaci s telefonem v autě téměř dvaatřicet tisíc pokut, tedy zhruba o čtyři tisíce více než za stejné období v předcházejícím roce,“ upozornil poslanec Jan Birke, dřívější odborný mluvčí ČSSD pro dopravu.

Bodový systém funguje v České republice od roku 2006. Jakmile řidič dosáhne dvanácti bodů za přestupky, má zakázáno řídit. Opět na silnice může vyjet až po odmazání části bodů, což se děje rok od nabytí právní moci rozhodnutí o posledním přestupku. Podle údajů ministerstva dopravy za loňský rok přišlo už alespoň o nějaké body skoro půl milionu řidičů. Dvanáct bodů nasbíralo už čtyřicet tisíc z nich. „Úřady v systému evidovaly téměř 473 tisíc řidičů, kteří se dopustili nějakého přestupku nebo trestného činu započítávaného do bodového hodnocení řidičů. Uvedený počet odpovídá přibližně sedmi procentům všech registrovaných řidičů. Nejvíce bodovaných řidičů bylo evidováno v Moravskoslezském kraji a s odstupem následoval Středočeský kraj,“ sdělil vedoucí samostatného oddělení Besip Tomáš Neřold.

Autor: Petra Hanzlová