AKCEAktuálně

Jižní Morava čeká na zásadní dopravní stavby

Brno, 12. března 2020Dlouhé čekání na zásadní dopravní stavby trápí obyvatele Jihomoravského kraje. Na 10. ročníku Setkání u kulatého stolu na téma Život a doprava v bezpečném a chytrém městě či obci v JMK se 12. 3. 2020 sešli zástupci kraje, silničářů, jihomoravských obcí i dalších partnerů, aby se zabývali aktuální dopravní situací na jihu Moravy. K hlavním tématům patřila také opatření pro zvýšení bezpečnosti nebo chytrá řešení v oblasti parkování a monitoringu dopravy.

O aktuálním vývoji v přípravě důležitých silnic a dálnic na setkání informoval vedoucí Úseku výstavby silnic závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic ČR Tomáš Vyhlídal. „Od roku 2016 máme územně-právní dokumentaci k přípravě komunikací I/43 a D52. Problémy jsou ze strany občanských spolků, které tuto dokumentaci napadají nebo rozporují. Nicméně pro všechny úseky D52 běží projekční příprava, na některých úsecích jsme před podáním žádosti o územní rozhodnutí,“ nastínil Vyhlídal. Součástí trasy D52 je také obchvat Mikulova, kde už má Ředitelství silnic a dálnic připravené dokumenty pro stavební povolení, zahájilo výkupy pozemků, ale musí čekat, než soud vyřeší stížnost proti územnímu rozhodnutí.

Na špatný stav krajských silnic II. a III. třídy si stěžovali starostové menších obcí přítomní na diskuzi. Náměstek jihomoravského hejtmana pro oblast dopravy Roman Hanák upozornil na problémy s dlouhodobějším plánováním oprav. „Těžko se nám chystají a připravují stavby, když nevíme, jaké prostředky dostaneme od Státního fondu dopravní infrastruktury v následujících letech. V současnosti máme informace, že do dopravy budeme mít v krajském rozpočtu 200 milionů korun a potřebovali bychom 500 až 600 milionů,“ sdělil Hanák. Podle něj se však v posledních letech podařilo snížit množství krajských silnic v havarijním stavu na polovinu.

Bezpečnější silnice díky prevenci a moderním technologiím

Zásadní roli prevence pro zajištění větší bezpečnosti na silnicích si uvědomuje pojišťovna Kooperativa. Organizuje projekty Jedu s dobou a Senior bez nehod, ve kterých se zaměřuje na starší řidiče. „Z našich statistik vyplynulo, že riziko na silnicích představují kromě mladých řidičů také starší lidé nad pětašedesát let. Už je to dlouhá doba, co skládali řidičské zkoušky a leccos zapomněli, nehledě na to, že nejsou zvyklí na současný velký provoz. Zaměřujeme se proto v našich preventivních programech na tuto cílovou skupinu. Akcí se zúčastnilo už asi třicet tisíc seniorů,“ sdělil zástupce pojišťovny Kooperativa Milan Gregor.

Tématem diskuze byla také chytrá řešení v oblasti parkování, měření rychlosti nebo řízení křižovatek. Jejich využití na setkání představil místopředseda představenstva společnosti Gemos Dopravní systémy Michal Sedlák. „Jsme zaměřeni na prevenci, ale říká se, že represe jde s ní ruku v ruce. My preferujeme prevenci, protože díky ní získáváme řadu dat – je to nejvýhodnější způsob pro zklidňování dopravy,“ uvedl Sedlák.

Gemos Dopravní systémy vyvíjí a vyrábí zařízení na měření rychlosti aut, vážení kamionů za jízdy nebo hlídání dodržování zákazu vjezdu. Podle Sedláka jsou moderní zařízení často nastavená tak, aby řidiči měli šanci jízdu upravit podle předpisů, aniž by rovnou dostali pokutu. „Schválně necháváme řidiče v nejistotě, jestli zařízení měří nebo ne. Když státní správa nebo policie vidí, že řidiči nereagují, může přejít k represi,“ doplnil.

Inteligentní dopravní systém testuje v současnosti v Brně společnost Brněnské komunikace. Projekt C-Roads má přispět ke zvýšení dopravní bezpečnosti. „V Brně máme jednatřicet světelně řízených křižovatek, ze kterých systém sčítá data a může komunikovat s vozidly. Trend směřuje k autonomní dopravě, jako je například adaptivní tempomat. Auta se musí naučit s infrastrukturou komunikovat,“ řekl správní ředitel společnosti Roman Nekula. V praxi by bylo možné tento systém využít například pro auta záchranných složek, kterým by inteligentně řízené křižovatky umožnily plynulejší průjezd městem.

Účastníci setkání u kulatého stolu dále řešili například dojíždění do krajského města hromadnou dopravou nebo výstavbu nových parkovacích ploch v Brně. Závěrem lze shrnout, že výzvou do budoucna pro řešení problémů Jihomoravské dopravy bude urychlení přípravy staveb i zapojování moderních technologií.

Autor: Petra Hanzlová