AktuálněKRAJE

Okruhy, obchvaty, dálnice. Silničáře čeká rušný rok

Po zimě silničáři zintenzivňují práce na nových stavbách. U Brna začne rozšiřování přetížené dálnice D1 na šest pruhů. Hodonínští se zase dočkají úprav nebezpečné křižovatky. Svitavám se uleví od průtahu.

Velké dopravní stavby obvykle znamenají definitivní konec pro historické budovy, které jim stojí v cestě. Při stavbě části brněnského velkého městského okruhu Žabovřeská I se ale podařil opak. Polozapomenuté neogotické kapli svatého Antonína Paduánského z roku 1884 projekt vdechl nový život. A představitelé Brna jsou na její rekonstrukci tak hrdí, že ji přihlásili do soutěže. Stavba v Žabovřeské přitom úspěšně pokračuje. V tunelu, kam se posune tramvajová trať, aby uhnula nové čtyřproudé silnici, už leží koleje. Se začínajícím jarem se silničáři na Moravě a v Čechách pouštějí i do dalších důležitých silničních staveb. Začne třeba rozšiřování dálnice D1 u Brna na šestipruh.

Stavba čtyřproudé silnice v brněnské Žabovřeské ulici má odstranit úzké hrdlo dvoupruhové komunikace, do níž z obou stran ústí čtyři a více pruhů, což ve špičkách způsobovalo dlouhé kolony. S pracemi silničáři začali v roce 2020. „Stavba velkého městského okruhu na Žabovřeské s sebou přináší nejen nové řešení pro motoristy a vybudování unikátního tunelu pro tramvaje, dotkla se také kaple sv. Antonína Paduánského v lokalitě Kamenný mlýn na vyvýšené terase přímo nad novou tratí tramvaje v blízkosti ústí tunelu. Tato neogotická stavba prošla v loňském roce celkovou rekonstrukcí,“ sdělila brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Opravenou kapli město přihlásilo do soutěže o nejlépe opravenou památku Jihomoravského kraje. „Rekonstrukce kaple probíhala současně s dopravní stavbou a podařilo se ji obnovit do původního stavu. Především se jednalo o obnovu a zachování typického režného cihelného zdiva. Nově byla kaple osazena odlévaným zvonem s pamětními nápisy. Jakmile bude tato část okruhu hotova, na kapličku se bude moci jít podívat každý díky novému chodníku podél tramvajové trati,“ uvedl první náměstek primátorky René Černý.

Celá stavba za dvě miliardy korun má být hotova příští rok. Kromě čtyřproudé silnice a tramvajového tunelu ji má tvořit také most pro pěší a galerie zajišťující biokoridor od Wilsonova lesa k řece Svratce.

V Brně se ovšem pracuje i na východě okruhu. Staví se části VMO Rokytova a VMO Tomkovo náměstí. Mají odvést dopravu od Husovických tunelů po mostě až k vinohradskému kopci. V první březnový den tam betonovali poslední pole levého mostu estakády. „Celkově bylo na nosnou konstrukci levého mostu spotřebováno 1577 tun výztuže a 7773 metrů krychlových betonu, který přivezlo asi 1000 domíchávačů. Půl kilometru dlouhou estakádu bude tvořit 40 polí a 37 pilířů,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Stavba za 2,3 miliardy korun má být hotova taktéž příští rok.

Letos naopak teprve začal rozsáhlý projekt, který ocení nejen Brňané, ale i ti, kteří kolem největšího moravského města projíždějí. Silničáři se totiž chystají na rozšíření třicetikilometrového úseku dálnice D1 mez Kývalkou a Holubicemi na šest jízdních pruhů. V lednu silničáři začali s přípravnými pracemi na prvním úseku, které chtějí dokončit do začátku dubna. „Předpoklad realizace prací na tomto prvním úseku je v letech 2023 – 2026. Rozšiřování dálnice kolem Brna je rozděleno do sedmi staveb, které na sebe navzájem navazují,“ poznamenala Trubelíková. Celková cena za všechny úseky by se měla podle současných plánů vyšplhat nad 18 miliard korun.

Zahájení důležité stavby se letos dočkají také v Hodoníně. Tamní takzvaná pánovská křižovatka patří nejrizikovější křižovatky v České republice a je nejnebezpečnější křižovatkou v Jihomoravském kraji. Nahradit ji má okružní křižovatka za 18 milionů korun. „Zahájení prací plánujeme na jaře 2023. Již jsme podepsali smlouvu s vítězem výběrového řízení,“ konstatovala Trubelíková.

Křižovatku místní vyhlížejí s nadějí. „Spolu s nedávno otevřenou lávkou přes silnici I/55 u zoologické zahrady to vnímám jako další významný krok k bezpečnější dopravě a pohybu obyvatel v těchto částech města,“ pochválil před časem starosta Libor Střecha.

Konec dlouholeté velké dopravní zátěže na silnici I/43 doposud protínající město očekávají už letos ve Svitavách. Silničáři totiž hodlají do listopadu dokončit přeložku silnice do nové trasy od Hradce nad Svitavou do Lačnova. Za 786 milionů tak vznikne obchvat města. „Téměř desetikilometrový obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu ze Svitav, Lačnova i Hradce nad Svitavou, čímž se výrazně zlepší životní podmínky místních obyvatel, sníží se riziko nehod chodců a cyklistů a dojde také k poklesu imisní zátěže a hluku,“ konstatoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

V Pardubickém kraji už začali také s přípravou úseků dálnice z Vysokého Mýta do Džbánova a ze Džbánova do Litomyšle. Během března naplánovali kácení v místě trasy, do listopadu pak potrvá záchranný archeologický průzkum.

Rušno bude letos i na Slovácku v trase budoucí stokilometrové dálnice D55 z Olomouce do Břeclavi. Stavět se začne ocelový most přes řeku Moravu u Napajedel za 674 milionů korun. Zprovozněn má být v roce 2025. Už se také pracuje na 8,5 kilometru dlouhém úseku z Babic do Starého Města a 8,8 kilometru dlouhém úseku ze Starého Města do Moravského Písku. Oba úseky mají být hotovy příští rok, stejně jako čtyřkilometrový úsek z Moravského Písku do Bzence, kde by letos měli dělníci nahradit archeology. Ti byli mimořádně úspěšní. „Mezi nálezy jsou základy staveb, pecí či zásobních jam,“ uvedli silničáři.

Už letos se má otevřít úsek D48 Bělotín – Rybí, který je součástí stavby dálnice  propojující D1 u Bělotína a s Českým Těšínem. Nahradí přetíženou a nevyhovující silnici I/48 k polským hranicím. V části úseku za 3 miliardy korun už ji dokonce nahradil. Od Bělotína do Polomí už po pásu D48 jezdí řidiči.

Autor: Petr Jeřábek