Jednotný recept na fungující veřejnou dopravu neexistuje
Neuvěřitelná inflace a ceny energií zamíchaly všemi rozpočty, domácnostmi počínaje a státem konče. V případě obcí tento negativní vliv dopadá ve značné míře na veřejnou dopravu, což z újmy na komfortu občané vnímají nejcitelněji. Oslovili jsme velká města s více jak 50 tisíci obyvateli, abychom zjistili, jak se s tímto problémem vypořádávají.
Otázky:
- Jak současné vysoké ceny energií ovlivnily rozpočet veřejné dopravy ve vašem městě?
- Bylo v této situaci nutné zvýšit ceny jízdného?
- Bylo také nutno upravit rozsah poskytovaných služeb?
- Ovlivní současná situace skladbu vozového parku?
- Čím za stávajících podmínek motivujete veřejnost k využívání hromadné dopravy?
Mgr. Hana Tomaštíková, tisková mluvčí, Dopravní podnik města Brna
- Vysoký nárůst cen energií ovlivnil DPMB především na podzim 2022, kdy ceny eskalovaly kvůli válce na Ukrajině na historická maxima. V této době nebylo jasné, jak se bude situace dále vyvíjet a DPMB musel připravit krizové plány, jak bude situaci řešit. Začala se například řešit operativně výprava autobusů, kdy místo plynových autobusů byly z důvodu úspor vypravovány naftové autobusy. DPMB řešil také zajištění dodavatelů energií a jejich ceny na rok 2023. V té době byly odhadovány možné vícenáklady na energie v roce 2023 ve výši 1,2 – 1,4 mld. korun. Díky stropům zavedeným na ceny elektřiny a plynu ale není vliv na náklady na energie DPMB tak velký. Elektřinu dostává DPMB v roce 2023 za prakticky stejné ceny jako v roce 2022. U plynu se nárůst nákladů díky výhodným cenám v předchozích letech pohybuje v řádu desítek milionů Kč.
- Ne, město k navýšení jízdného nepřistoupilo.
- Nikoli.
- DPMB obnovuje dlouhodobě vozový park dle Strategie obnovy vozového parku, která kromě moderních a energeticky úsporných vozidel také diverzifikuje pohony jednotlivých vozidel. Z tohoto pohledu provozuje DPMB aktuálně 130 elektrických trolejbusů, 162 autobusů na stlačený zemní plyn a 160 autobusů na naftu.
- Největší motivací pro veřejnost využívat MHD je rozhodně cena. Výše jízdného se v Brně nezměnila od roku 2012. Při koupi roční předplatní jízdenky a využití dotace od města Brna vyjde předplatní jízdenka v přepočtu na 9 Kč na den. Dalším benefitem je i rychlost přepravy. Cestující si pochvalují i to, že jim oproti automobilové přepravě odpadají starosti s hledáním parkování ve městě.
Ing. Jaroslav Michalík, předseda představenstva, Dopravní podnik města Olomouce
- DPMO má fixovanou cenu elektrické energie do konce roku 2023, takže tato komodita neovlivnila rozpočet MHD. Zvýšení ceny PHM (nafty) se projevilo zvýšením nákladů o cca 14 mil. Kč.
- Ne, zvýšené náklady kompenzoval SMOl.
- Ne, nebylo.
- Ne, obnova vozového parku je dlouhodobá záležitost, přičemž průměrná doba stáří autobusů je max. 9 let a tramvají max. 18 let. Nákup vozidel vychází vždy z aktuální nabídky.
- Spolehlivostí veřejné dopravy, dodržování jízdních řádů a snahou o zvýšení komfortu cestujících.
Tomáš Melzer, tiskový mluvčí a vedoucí odboru tiskového a cestovního ruchu, Magistrát města Zlína
- Dopad růstu cen energií na ekonomiku provozu MHD je negativní. Cena za 1 MWh elektrické energie se zvýšila z 3 650 Kč na 5 000 Kč (bez DPH). Podobně se zvyšovaly také ceny motorové nafty.
- Ceny jízdného se zatím nezvýšily. O cenách jízdného rozhodují zřizovatelská města a objednavatelé dopravy – statutární město Zlín a město Otrokovice.
- Rozsah poskytovaných služeb se zatím podařilo DSZO udržet na stejné úrovni.
- Vozový park se průběžně obnovuje a modernizuje. V současné době provozuje DSZO 56 trolejbusů a 43 autobusů. Po nákupu nových vozidel se staré vozy vyřazují.
- Města Zlín a Otrokovice motivují cestující k využívání MHD kvalitou vozů, rozsahem dopravy a přívětivou cenou oproti jiným městům.
Rosalie Seidl Pokorná, tisková mluvčí, Magistrát města Havířova
- Zvýšení cen energií, konkrétně CNG, má jistý dopad na rozpočet města Havířova. Přepravní systém MHD Havířov zajišťují v převážné míře vozidla s pohonem CNG a zvýšení ceny vyvolalo výrazný nárůst provozních nákladů dopravce ČSAD Havířov a.s., který tento přepravní systém provozuje.
- Poprvé po jedenácti letech byly zvýšeny ceny vybraných druhů jízdenek pro jednu jízdu v MHD Havířov. Od 1. března 2023 už nebude stát jedna jízda dvanáct, ale patnáct korun, a to jak při platbě v hotovosti, tak platební kartou. Pro držitele elektronické peněženky ODISKA se pak cena zvýší z devíti na dvanáct korun. Senioři budou po Havířově jezdit za jednotnou cenu deset korun, a to jak při platbě hotově, tak i z elektronické peněženky ODISKA.
- Rozsah služeb v MHD Havířov nebyl omezen.
- V souladu s výsledkem zadávacího řízení pro výběr nového dopravce MHD Havířov budou od 1. 1. 2024 v tomto přepravním systému nadále provozována v převážné míře pouze vozidla s pohonem CNG nebo s pohonem elektro.
- Motivací cestujících k využívání MHD Havířov zůstává kvalita nabízených služeb z hlediska přepravní nabídky a nadále i cena jízdného, která i přes připravované zvýšení patří k těm nižším ve srovnání s cenami jízdného MHD v tomto regionu. Stále platí, že pro cestující do 18 a nad 65 let je přeprava havířovskou městskou dopravou zdarma. Havířovská MHD je nastavena velmi dobře, síť linek je hustá a bezpečná, jezdí v pravidelných časových intervalech do všech městských částí.
Ing. Pavel Gebauer, ředitel a člen představenstva společnosti, Městský dopravní podnik Opava
- V roce 2022 byl nárůst ceny komodit energií (EE, plyn, nafta) o 15 miliónů Kč vyšší oproti roku 2021 a letos predikujeme dalších 15,5 miliónů Kč proti roku 2022. Dopad na rozpočet města se snažíme eliminovat podnikatelskými aktivitami.
- Ceny jízdného se nenavyšovaly od roku 2013, takže současné navýšení činilo 15 % v rámci inflace (součet meziročních inflací byl 15,1 %).
- Pokles počtu přepravených cestujících v roce 2022 oproti roku 2019 činil 18 %, takže bylo nutné na toto reagovat. Pokles objemu přepravy je 5 %. Cestující se postupně vracejí, trvalý pokles odhadujeme na 10 %.
- Máme zpracován dlouhodobý plán obnovy vozového parku, obměna trolejbusů a náhrada autobusů elektrobusy. Momentálně řešíme i vzdálenou budoucnost pořizovaných vozů.
- Byl vyměněn odbavovací systém za moderní, všechna nově pořízená vozidla jsou klimatizována a opavská MHD byla v roce 2021 plně integrována do celokrajského systému s možností přestupů mezi dopravci. Také rekonstruujeme zastávky na bezbariérové a jízdní řády dle možností upravujeme dle potřeb obcí a občanů. Pořádáme marketingové akce jak pro děti, tak pro dospělé (např. dny otevřených dveří nebo velikonoční, mikulášský a vánoční trolejbus). Při každém nákupu a uvedení nových vozů do provozu pořádáme soutěž žáků základních škol o nejoriginálnější pojmenování daného vozu včetně kresby, děti jsou pak odměňovány. Pro fanoušky městské dopravy jsme zřídili e-shop reklamních předmětů. Denně prezentujeme dopravní podnik na sociálních sítích, a to s poměrně vysokou sledovaností.
Mgr. Jana Musálková Jeckelová, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí, Statutární město Frýdek-Místek
- Došlo k navýšení nákladů na provoz, a tím i k výši finanční kompenzace poskytované dopravci. Díky úsporným opatřením a díky úsporám, které přijal i dopravce, činí toto meziroční navýšení pouze 9 miliónů Kč.
- Ano, ale zvyšovali jsme pouze jednotlivé jízdné. Roční časová jízdenka v ceně 1 Kč zůstala zachována.
- Ano, došlo k redukci spojů o zhruba 5 %.
- Již v současné době se používala a preferovala vozidla s úsporným provozem. Dopravce se snaží diverzifikovat složení vozového parku po stránce jejich pohonu. Snahou je používat vozidla s pohonem na CNG a elektrobusy, dále omezovat počet autobusů s naftovým pohonem.
- Motivujeme veřejnost výší jízdného, rozsahem dopravní obslužnosti a také lepší návazností na příměstské autobusové a vlakové spoje.
Mgr. Radovan Daněk, vedoucí oddělení vnějších vztahů, Magistrát města Jihlavy
- DPMJ zaznamenal výrazný nárůst nákladů na energie a motorovou naftu, zvýšení činí zhruba 25 miliónů Kč jen za rok 2022.
- Ano, v loňském roce jsme po jedenácti letech konstantních cen přistoupili k navýšení od 1. 5. 2022 o cca 27 %. Letos nárůstem cen nepočítáme.
- Nijak zásadně jsme spoje neredukovali. Zatím jsme ale neobnovili např. noční spoje a také se některé spoje zatím nevrátily na frekvenci před koronavirovým obdobím.
- Částečně ovlivnila, modernizace vozového parku je daná hlavně podmínkami evropských dotací. Pravděpodobný je odklon od autobusů na CNG. Jihlava nyní zainvestovala do dalších kilometrů trolejového vedení a nakupujeme nové parciální trolejbusy apod. Elektřina v současných cenách vychází nejvýhodněji.
- Pro veřejnost máme výhodnou nabídku časových kuponů, které dospělým zdražily od 1. 5. 2022 jen minimálně. Dětem ze ZŠ jsme dokonce roční kupóny zlevnili. Také nám v motivaci pomáhají propagační akce spojené s jízdami zdarma. Lidé při nich poznají náš moderní a pohodlný vozový park a přesedlají z auta do MHD. To se nám osvědčuje. Veřejnost se vrací a už teď přepravujeme prakticky stejné množství cestujících jako před koronavirovou pandemií.
Autor: Alena Georgiadisová