Příprava na vzlet? Epidemie na letiště stále dopadá, ale letošní rok je lepší
Slabá naděje v lepší zítřky. Tak lze stručně popsat letošní letní oživování veřejné letecké přepravy. Jako lepší zatím hodnotí letošní rok představitelé regionálních mezinárodních veřejných letišť na Moravě a v Čechách. Přesto jsou na jejich hospodaření znát následky protikoronavirových opatření.
Mírně optimisticky hodnotí leteckou přepravu v letošním roce statistici Eurostatu v červencové zprávě. „Aby se zabránilo šíření pandemie COVID-19, země po celém světě přijaly od začátku roku 2020 řadu omezujících opatření. Odvětví letecké dopravy bylo zasaženo okamžitě, přesto nejnovější údaje o komerčních letech vykazují první známky oživení,“ uvedli.
Loni během letních měsíců došlo pouze k částečnému zotavení letecké dopravy. „Přestože první měsíce roku 2021 nevykazovaly žádné známky oživení, situace se začala lepšit v květnu a červnu. V absolutním vyjádření činil počet komerčních letů v červnu 2021 302 200 ve srovnání s 663 000 v červnu 2019,“ uvedli.
Podle aktuálních dat odbavila všechna česká letiště letos v červnu 5151 letů oproti 1715 ve stejném měsíci loni a 15645 v roce 2019. Znát je obnova i v červenci, kdy se letos jednalo o 7291, loni o 4441 a předloni 16339 komerčních letů.
Letní zlepšení potvrzují z Letiště Pardubice. První prázdninový měsíc tam podle Eurostatu odbavili 122 komerčních letů. To je o 88 letů víc než loni a dokonce i o 32 víc, než předloni stejný měsíc. „Loňský rok byl v porovnání s letošním, co se týče přepravy cestujících, horší, letošní rok se nám povedlo zachránit část charterových destinací a udržení pravidelných linek společnosti Wizzair. V počtu přepravených cestujících jsme na tom lépe než v loňském roce,“ uvedla mluvčí letiště Mária Ministrová.
I tak je podle ní ale fungování letiště v koronavirové době náročné. Letiště přišlo o půlku charterových letů, zachovaly se ale pravidelné linky. Dotačními programy částečně pomohl stát a přizpůsobovat se situaci bude firma East Bohemian Airport, která letiště provozuje i v obchodní strategii na sezónu 2022. „Plánujeme ji připravit se zaměřením na přepravu osob. Důraz budeme klást i na přepravu nákladní dopravy,“ nastínila Ministrová.
Letiště v brněnských Tuřanech letos v červenci odbavilo podle statistiků 535 komerčních letů. Loni ve stejný měsíc jich bylo 338 a předloni 886. „Rok 2021 je samozřejmě výrazně lepší než rok 2020, který byl prakticky celý poznamenaný pandemií a výpadkem komerční dopravy s cestujícími na palubě. Letos očekáváme, že bychom se mohli dostat na cca 40% počtu odbavených cestujících roku 2019. Ten byl z tohoto hlediska rekordní,“ poznamenal mluvčí Letiště Brno Jakub Splavec.
Koronavirové události podle něj na letiště dopadly ohledně počtu přepravených lidí i finančně zcela zásadně. „Dopad byl na celý letecký trh a zejména pak na regionální letiště. Ke konci července jsme ve srovnání s letní sezónou 2019 asi na 31%. Když srovnáme loňský a letošní červenec, kdy je pro nás letní sezóna zcela zásadní, jsme letos na trojnásobku roku 2020. Výsledek je to sice nadějný, ale návrat k číslům před pandemií bude hodně pozvolný. V loňském roce jsme byli v ekonomické ztrátě 60-75 milionů korun. Letošní výsledky je těžké odhadovat, ale věříme, že budou lepší než loni,“ nastínil.
Pomoci mají i opatření, která letiště zavádí. „Samozřejmostí je snaha udržet vyrovnaný rozpočet. Na druhou stranu jsme veřejné mezinárodní letiště, takže musíme zajistit provozuschopnost za jakékoliv situace. Zároveň musíme být připraveni na postupný nárůst provozu v dalších měsících. I díky nové lince DHL by se na výsledcích mohl pozitivně odrazit nárůst cargo dopravy,“ věří Splavec.
Doplnil, že Letiště Brno v průběhu krize využívalo program podpory v zaměstnanosti ANTIVIRUS. „Pokryl však pouze 5-6 % provozních nákladů. Jiné dotace od státu ani od kraje jsme během pandemie nečerpali. Trochu nás mrzí, že byla letiště oproti jiným druhům dopravy v kompenzacích lehce upozaděna,“ konstatoval mluvčí.
Lepší letní čísla udává Eurostat za letošní léto i pro Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Tento červenec odbavilo 464 komerčních letů, loni ve stejný měsíc to bylo jen 253. Předloni to bylo 655 letů. Jeho zástupci se do uzávěrky redakci k otázkám ohledně pandemie nevyjádřili, nicméně už na začátku roku v tiskové zprávě zdůraznili, že kromě osobní přepravy, kdy i v loňském roce přibyla linka do Varšavy, považují za jeden z hlavních pilířů společnosti orientaci na nákladní dopravu. „Na tomto poli zaznamenává ostravské letiště již několik let výrazný nárůst. V září byla otevřena pravidelná nákladní linka se společností UPS do Kolína nad Rýnem, ta doplnila pravidelné cargo spojení do Lipska a do Číny. Celkově bylo na ostravském letišti odbaveno 14 228 tun nákladu, což je 70% nárůst oproti předchozímu roku,“ uvedli ve zprávě.
Na nákladní dopravu se hodlají zaměřovat i nadále. „Společně s nárůstem odbaveného nákladu a nových leteckých cargo spojení plánujeme výstavbu nového zázemí pro další rozvoj nákladní dopravy na našem letišti,“ uvedl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský.
Většího důrazu moravských a českých letišť na cargo si všiml i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Zejména z příkladu ostravského letiště je patrné, že dramatický úbytek civilních cestujících, k němuž dochází v důsledku pandemické situace, některá letiště kompenzují nárůstem nákladní přepravy. Takže celkový počet odbavených letů může meziročně dokonce i narůstat jako právě v Ostravě-Mošnově. Mošnovské letiště předloni odbavilo 323 320 cestujících, ale loni jen 37 709. To se promítá do očekávané ztráty zhruba 60 milionů korun. Výpadek v tržbách ovšem kompenzuje, byť částečně, právě markantní nárůst nákladní přepravy,“ popsal analytik.
Autor: Petr Jeřábek