KOMENTÁŘESTÁT

Opravujte věci a nekupujte nové, nabádá ministerstvo

Odpadu neustále přibývá i v důsledku toho, že velká část společnosti si raději koupí nový výrobek, než aby investovala do opravy staršího. Evropská unie i česká ministerstva se pustila do boje, proti takovým zvyklostem. Nastolit nový trend se pokouší také někteří podnikatelé a firmy, stále častěji se tak skloňuje pojem cirkulární ekonomika.

V podstatě jde o koncept, ve kterém neexistuje odpad. Je postavený na čerpání energie z obnovitelných a udržitelných zdrojů a navrhování takových produktů a služeb, které nemají negativní dopady na přírodní ekosystémy a lidské zdroje. Tímto směrem se snaží jít v podstatě již všechny velké firmy a snižování odpadů podporuje i ministerstvo životního prostředí, které razí heslo „Nejlepší je odpad, který vůbec nevznikne“.

„Také oprava rozbitých výrobků je nedílnou součástí prevence a přechodu na takzvanou cirkulární ekonomiku. Protože důležité je nejen snižování množství vznikajících odpadů, ale také odstraňování jejich nebezpečných vlastností a omezení objemu škodlivých látek ukládaných na skládky. Právě opětovné využití výrobků nebo prodloužení jejich životnosti splňuje obě podmínky,“ vysvětlila Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Boj za lepší opravitelnost výrobků a přechod na cirkulární ekonomiku bez zbytečného odpadu před třemi lety vyhlásila i Evropská komise. „K ministerstvu životního prostředí, které dlouhodobě z evropských i národních peněz podporuje prevenci vzniku odpadu, se nyní přidává i ministerstvo průmyslu a obchodu, které plánuje zavést extra dotační podporu přímo pro cirkulární ekonomiku. MŽP pak začátkem března vyhlásí další dotační výzvu na předcházení vzniku odpadů z Operačního programu Životní prostředí s alokovanou podporou 250 milionů korun,“ uvedla ještě Pospíšilová.

Porouchanou věc si vyzvednou

Ministerstvo životního prostředí podporuje i různé aktivity prostřednictvím svých komunikačních kanálů jako tiskových zpráv, webových stránek či sociálních sítí a udělováním záštit. Jde například o projekt Opravárna, kde je dokonce resort partnerem. V podstatě se jedná o největší síť drobných opravářů a servisů v Česku. Na internetové adrese www.opravarna.cz si může každý objednat svoz výrobkům, a to například mobilů, počítačů, notebooků, monitorů a podobně. Stačí jen vyplnit online formulář a „opraváři“ se sami ozvou a domluví se se zákazníkem na konkrétním termínu. Taková služba je výhodná především pro obyvatele menších obcí, kde je servisů málo a je horší dopravní obslužnost. Ale i pro starší lidi, kteří se špatně pohybují a nemají k dispozici auto.

„Máme ambici stát se jedinečnou službou pečující o celý životní cyklus výrobku od nákupu až po ekologickou likvidaci. Cílem je co nejvíce zvýšit opravitelnost výrobků a chránit tak nerostné suroviny a životní prostředí před zbytečným odpadem. Prostřednictvím projektu Opravme Česko už nyní zákazníkům poskytujeme informace a osvětu v tom, jak vybrat kvalitní a opravitelný výrobek, spolupracujeme také s kvalitními výrobci a prodejci. Když se výrobek přeci jen rozbije, dokážeme najít opravu na vše opravitelné od rychlovarné konvice za pár stovek, které se nejčastěji ujme hobby opravář, až po drahý mobil či počítač, což nejčastěji dělají naše odborné servisy,” přiblížil cíle projektu jeho mluvčí Jan Charvát.

Úspora až 40 procent

V tomto směru postavila svůj byznys také firma Ultratech z Liberecka, která se jako jedna z mála v celé Evropě specializuje na opravu součástek pro ultrazvukové svářečky. Mezi jejich zákazníky patří především výrobci dílů do automobilů. Opravou součástek mohou ušetřit až kolem čtyřiceti procent ceny nového zařízení. „Získáváme sice nějaké nové zákazníky, ale jde to pomalu. Není jednoduché dostat se do povědomí firem. A řada z nich ani nevěří, že jde konkrétní součástku opravit. Docela se nám daří v Čechách a na Slovensku, ale dále do zahraničí se nám nedaří dostat,“ přiznává jednatel firmy Ultratech Libor Strejček.

Na repasování součástky dávají dokonce stejně dlouho záruku jako na nové. „Když zákazníka přesvědčujeme, je to jedna z nejdůležitějších věcí a pak samozřejmě také úspora. Stále však mají firmy strach, že s opravenými součástkami budou problémy a stroje nebudou fungovat. Servisáci si nechtějí přidělávat práci, navíc si nemohou dovolit dlouhou prodlevu ve výrobě tím, že budou zkoušet něco, co nemají prověřené. Jakékoliv prostoje pak znamenají ztrátu kvůli pokutám za nesplnění včasné dodávky a podobně,“ myslí si Strejček.

Autor: Veronika Vindišová